بردکرامب در سئو راهنمایی برای کاربران و موتورهای جستجو است که بردکرامب در لغت به معنای خرده نان است و یک عنصر ناوبری مهم در وب سایت ها محسوب می شود. این نشانگر متنی مسیری سلسله مراتبی از صفحه اصلی تا صفحه فعلی کاربر را نمایش می دهد. هدف اصلی بردکرامب کمک به کاربران برای درک موقعیت خود در ساختار سایت و تسهیل حرکت آن ها بین صفحات می باشد. اگر کاربری در صفحه ای با بردکرامب خانه – محصولات آرایشی بهداشتی – محصولات بانوان – پد آرایشی قرار گیرد به راحتی متوجه می شود که این صفحه در زیرمجموعه محصولات بانوان و محصولات آرایشی بهداشتی قرار دارد.
استفاده از بردکرامب می تواند نرخ پرش را کاهش داده و زمان ماندگاری کاربران را در سایت افزایش دهد و همچنین با ساده تر کردن دسترسی به صفحات مختلف به بهبود تجربه کاربری و در نتیجه افزایش نرخ تبدیل کمک شایانی می کند.
چرا باید از بردکرامب در سئو استفاده کنیم؟
استفاده از بردکرامب در سئو مزایای متعددی برای کاربران و هم برای بهینه سازی موتورهای جستجو یا SEO دارد از جمله اینکه بردکرامب در سئو بهبود تجربه کاربری را به دنبال دارد. بردکرامب به کاربران کمک می کند تا سلسله مراتب صفحات سایت را بهتر درک کرده و موقعیت کنونی خود را در آن بشناسند. استفاده از برد کرامب در سئو باعث می شود کاربران کمتر احساس گمراهی کنند و به راحتی به صفحات مرتبط بازگردند.
برد کرامب در سئو با ارائه لینکهای دسته بندی به کاربر امکان می دهد تا با یک کلیک به دسته بندی های بالاتر بازگشته و محصولات یا محتواهای مشابه را مشاهده کند و اینگونه افزایش تعامل کاربر را به دنبال دارد. این قابلیت به کاهش نرخ خروج و افزایش زمان ماندگاری کاربران در سایت کمک می کند.
گوگل و سایر موتورهای جستجو برای درک ساختار و معماری سایت از بردکرامب استفاده می کنند. یک سلسله مراتب واضح و منظم به خزنده های گوگل کمک می کند تا بهینه تر در سایت شما حرکت کنند و صفحات را بهتر ایندکس کنند.
با استفاده از نشانه گذاری Schema برای بردکرامب می توانید کاری کنید که ساختار سلسله مراتبی صفحات شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود. این امر به جذابیت نتایج شما برای کاربران می افزاید و نرخ کلیک را افزایش می دهد.
بردکرامب ها به عنوان نوعی لینک سازی داخلی عمل می کنند که به صفحات دیگر سایت شما ارجاع می دهند. این لینک ها با استفاده از انکرتکست های دقیق به موتورهای جستجو در درک بهتر محتوای صفحات کمک می کنند.
چگونگی افزودن بردکرامب به وب سایت
برای افزودن بردکرامب به وب سایت روش های مختلفی وجود دارد:
در وردپرس
در سیستم های مدیریت محتوا مانند وردپرس افزودن بردکرامب با استفاده از افزونه ها بسیار ساده است. افزونه های محبوبی مانند Yoast SEO، Breadcrumb NavXT و WooCommerce Breadcrumbs امکان فعال سازی و سفارشی سازی بردکرامب را فراهم می کنند. افزونه هایی مانند Yoast SEO علاوه بر فعال سازی بردکرامب نشانه گذاری Schema لازم را نیز برای نمایش صحیح در نتایج گوگل اضافه می کنند.
با کدنویسی HTML و CSS برای وب سایت هایی که به صورت اختصاصی کدنویسی شده اند
می توان با استفاده از کدهای HTML و CSS بردکرامب ایجاد کرد. در این روش ابتدا ساختار بردکرامب با HTML تعریف شده و سپس ظاهر آن با CSS تنظیم می شود.
استفاده از نشانه گذاری Schema
برای اینکه بردکرامب در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود باید از نشانه گذاری Schema در کدهای سایت خود استفاده کنید. این کار به موتورهای جستجو کمک می کند تا ساختار سلسله مراتبی محتوای شما را به درستی درک و طبقه بندی کنند.
انواع بردکرامب
بردکرامب در سئو را می توان بر اساس نحوه عملکردشان به چند دسته تقسیم کرد:
بردکرامب مکان Location-Based Breadcrumbs
این رایج ترین نوع بردکرامب در سئو بوده که نشان دهنده موقعیت کاربر در ساختار سلسله مراتبی سایت است مانند خانه – وبلاگ – سئو – سئو داخلی. این نوع به کاربر امکان می دهد به راحتی به صفحات سطح بالاتر بازگردد.
بردکرامب ویژگی ها Attribute-Based Breadcrumbs
این نوع بردکرامب بیشتر در فروشگاه های آنلاین دیده می شود و ویژگی هایی را که کاربر برای فیلتر کردن نتایج جستجو انتخاب کرده نشان می دهد. مثل خانه: پوشاک – جنسیت: زنانه – سایز: M – رنگ: آبی.
بردکرامب مسیر یا تاریخچه Path/History-Based Breadcrumbs
این نوع بردکرامب مسیر بازدید کاربر را دنبال می کند و شبیه به عملکرد دکمه بازگشت مرورگر است. برای مثال: خانه – صفحه قبلی – صفحه قبلی – صفحه فعلی. این نوع می تواند در مواقعی که کاربر پس از اعمال فیلترهای متعدد به صفحه ای رسیده است مفید باشد.
بردکرامب خرید Purchase-Based Breadcrumbs
این نوع بردکرامب بیشتر در فرآیند های خرید آنلاین استفاده می شود و مسیری را که کاربر برای تکمیل خرید طی کرده نمایش می دهد تا به راحتی بتواند مراحل قبلی را مرور کند.
اشتباهات رایج در استفاده از بردکرامب در سئو
اگرچه بردکرامب در سئو ابزاری قدرتمند است اما برخی اشتباهات رایج می توانند کارایی آن ها را کاهش دهن مثلا اینکه بردکرامب نباید بیش از حد بزرگ یا کوچک باشد و باید به وضوح قابل مشاهده باشد. نمایش فقط صفحه فعلی بدون نشان دادن صفحات قبلی برای کاربران بی معناست. بردکرامب در سئو باید به عنوان یک ابزار ناوبری ثانویه عمل کنند و نباید صرفاً تکراری از منوی اصلی سایت باشند. کاربرد بردکرامب متفاوت از منو است.
نوع بردکرامب انتخابی باید با ساختار سلسله مراتبی وب سایت همخوانی داشته باشد. در ساختارهای پیچیده استفاده از یک مسیر خطی ساده می تواند گیج کننده باشد. سئو ۱۱ به عنوان یکی از بهترین مراکز سئو در اصفهان تاکید دارد که بردکرامب در سئو یک عنصر ضروری در طراحی وب سایت مدرن است که هم به بهبود تجربه کاربری و هم به ارتقای سئو کمک می کنند.
با فعال سازی صحیح بردکرامب در سئو چه از طریق افزونه ها در وردپرس و چه با کدنویسی HTML و CSS در سایت های اختصاصی و استفاده از نشانه گذاری Schema می توانید به موتورهای جستجو در درک بهتر ساختار سایت خود کمک کرده و دسترسی سریع تر و مناسب تری را برای کاربران فراهم آورید. این اقدامات در نهایت به بهبود سئو و داشتن معماری منظم در وب سایت شما منجر خواهد شد. سئو ۱۱ در این مقاله برای شما تاثیر برد کرامب در سئو را کامل شرح داد تا آن را در سئو مهم دانسته و برای ارتقای بهتر وب سایت در گوگل استفاده نمایید.