با ثبت مکان و لوکیشن کسب و کارتان را در گوگل مپ (google map) تجارت خود را با ارزانترین شیوه در بزرگترین موتور جستجوی جهان معرفی کنید. علاوه بر آن امروزه ثبت لوکیشن در گوگل مپ یکی از بهترین و راحت ترین ابزار ها برای سئو سایت نیز شناخته میشود.
یکی از غرفههای کوچک، کم هزینه و دوست داشتنی بازار مارکتینگ لوکال سئو یا سئوی محلی است. و مهمترین عنصر سئو محلی ثبت لوکیشن در گوگل مپ است.
مجموعه سئولرن با در اختیار داشتن اکانتهای فعال گوگل مپ که دارای رتبه راهنمای محلی گوگل ( Local Guide ) سطح ۸ می باشد عمل ثبت لوکیشن در گوگل مپ را برای شما انجام خواهد داد و با توجه به اعتبار حساب نگرانی بابت ثبت مکان در نقشه گوگل نخواهید داشت.
شما میتوانید با ثبت لوکیشن در گوگل مپ اطلاعات زیر را برای مغازه ، فروشگاه مجازی یا اینترنتی ، دفاتر خدماتی، فروشگاه ، آموزشگاه ، کلینیک ، درمانگاه و مطب ، خوابگاه ، بیمارستان ، مکان های خصوصی ، ساختمان تجاری، اداری و مسکونی ، مجتمع تجاری و تفریحی ، اداره دولتی ، وب سایت ، شرکت خصوصی یا دولتی و… در گوگل مپ ( google map ) درج کنید.
- نام کسب و کار یا محل (توجه داشته باشید که اسامی نباید عمومی و کلی باشند مثل: آرایشگاه زنانه یا کلینیک دندانپزشکی)
- تلفن محل
- نقشه محل
- ساعات کاری
- آدرس سایت ( حتی اگر سایت هم نداشته باشید کاربران اینترنتی می توانند شما را در گوگل سرچ کرده و آدرس و شماره تماس شما را پیدا کنند)
- تصویر محل
- لوکیشن دقیق بر روی نقشه
نیاز به تکمیل تمام موارد بالا نیست و بسته به سلیقه شما اطلاعات در نقشه گوگل مپ بارگذاری خواهد شد.
بعد از ثبت لوکیشن در گوگل مپ حدود ۱ تا ۳ روز طول خواهد کشید تا اطلاعات به طور کامل در گوگل ثبت شوند. در برخی مواقع تایید تا ۲ ماه هم ممکن است زمان ببرد.
با توجه به اینکه گوگل مپ بیس نقشه نشان ، نقشه بلد ، نقشه osm ، نقشه اسنپ ، نقشه ماکسیم و … است ، ثبت اطلاعات شما در گوگل مپ به دیده شدن کسب و کار شما در سایر نقشه ها نیز کمک خواهد کرد.
حتما به این نکته توجه دارید که حضور در صفحه نقشه گوگل یکی از ملزومات کسب و کارهای امروزی است. ثبت مکان و لوکیشن کسب و کارتان را در گوگل مپ (google map) علاوه بر اینکه برای سئو وب سایت بسیار مؤثر و کلیدی است برای کسب و کارهایی که سایت ندارند نیز موثر بوده و به دلیل بیشتر دیده شدن باعث افزایش فروش خواهد شد.
ثبت مکان (موقعیت) کسب و کار شما در گوگل مپ و ظاهر شدن آن در صفحه اول گوگل به همراه آدرس سایت و شماره تماس می تواند کمک بزرگی به کسب و کار و وبسایت شما نماید و اعتماد بیشتری را برای مشتریان شما فراهم نماید. علاوه بر آن با جستجوی عنوان شغلی شما در گوگل مپ، محل شما پیشنهاد شده و باعث رونق کسب و کارتان خواهد شد.
سئو محلی یا Local Seo چیست؟
سئوی محلی به طور کلی فرآیندی است که به جست و جوگران محلی کمک میکند تا راحتتر شما را در سرچهای گوگل پیدا کنند. گوگل در سال ۲۰۱۳ الگوریتم کبوتر را ارائه داد که به کاربران کمک میکند تا کسب و کارهای محلی را به راحتی پیدا کنند. در حقیقت هدف گوگل در این الگوریتم تاکید بر نتایج محلی (local result) است. گوگل در این الگوریتم به دنبال این است که کاربران بتوانند در سریعترین زمان ممکن به مقصد خود برسند.
چگونه فرایند سئوی محلی یا لوکال سئو را برای سایت خود انجام دهیم؟
برای انجام لوکال سئو، سه فرآیند اصلی وجود دارد که همزمان باید با هم پیش ببرید:
۱- کارهای مقدماتی لوکال سئو (که شامل هرچیزی غیر از لینک سازی میشود.)
۲- لینک بیلدینگ مخصوص لوکال سئو
۳- ثبت لوکیشن در گوگل مپ
Google My Business
با کمک ابزار Google My Business، شما میتوانید به راحتی کسب و کار خود را به صورت رایگان در گوگل فهرست کنید. این ابزار رایگان گوگل به شما اجازه میدهد، اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن، آدرس وب سایت، ساعات کاری و تصاویری از محیط کسب و کار خود را در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهید. اما متأسفانه در ایران به دلیل تحریم امکان استفاده از این ابزار وجود ندارد. ما به جای این ابزار Google Map را به شما پیشنهاد میدهیم که امکانات مشابهی با google my business را ارائه میدهد.
استفاده از میکروفرمت Schema.org
اسکیما (Schema) مجموعهای تشکیل شده از اطلاعات کوچک (microdata) است. هنگامی که میکرودیتاها را به سایت خود اضافه میکنید، انگار که یک توضیح اضافهتر و جامعتر به سایت خود اضافه کردهاید که گوگل هم در نتایج جست و جو این توضیحات اضافه را به کاربران نمایش میدهد. (معمولا این را به عنوان ریچ اسنیپت میشناسیم).
نظرات محلی Local Reviews
نظرات کاربران به خصوص کاربران محلی تاثیر مستقیمی بر روی رنک سایت شما دارند و یکی از مهمترین فاکتورهای برای سئوی محلی هستند. بنابرین توجه ویژهای به این بخش داشته باشید. اما دقت کنید که نظرات کاربران شما تنها به نظرات آنها در وبسایت شما محدود نمیشود. شما باید مدام بگردید و پلتفرمهای مختلفی که کاربران زیادی با آنها درگیر هستند را پبدا کنید، کسب و کار خود را معرفی کنید و پیوسته از مشتریان خود بخواهید که نظراتشان را در مورد کسب و کار شما بنویسند.
فاکتورهای محلی مهم برای سئوی صفحات داخلی سایت
برای سئوی صفحات داخلی صفحات شما محتوا حرف اول را میزند. در ادامه چند نکتۀ اساسی در مورد محتوای سایت شما برای لوکال سئو را با هم بررسی میکنیم.
سعی کنید در تگ عنوانT، تگ H1 و url لندینگ پیجهای خود نام شهر و محلهتان را به کلمات کلیدی مرتبط خود اضافه کنید. در محتوای صفحۀ لندینگ پیج و تگ آلت تصاویر خود از شهر و محله را به کلمات کلیدی خود اضافه کنید. همچنین یک گوگل مپ از مکان دقیق شرکت خود در صفحۀ لندینگ پیج قرار بدهید. البته در صورتی که دفتر کار ندارید اصلا نگران نباشید و میتوانید پس از مشورت با تیم سئو لرن از خدمات ثبت لوکیشن در گوگل مپ بهرهمند شوید.
ثبت سایت در گوگل مپ
ثبت سایت در گوگل مپ برای صاحبان وب سایت از اهمیت بالایی برخوردار است و ثبت لوکیشن در گوگل مپ برای بهبود سئو سایت میتواند بسیار مفید و مؤثر باشد. این موضوع برای سایت هایی که سئو محلی و لوکال سرچ جزء استراتژی کاری آنهاست از اهمیت چند برابری برخوردار است و ثبت سایت در گوگل مپ برای این دسته از کسب و کار ها به شدت توصیه شده است.
مزایای ثبت لوکیشن در گوگل مپ (google map)
ثبت لوکیشن در گوگل مپ از ۴ جهت میتواند به بهبود و رونق کار شما کمک کند:
- تصور کنید فردی به دنبال رستوران میگردد اولین کاری که میکند این است که در گوگل سرچ میکند به عنوان مثال “رستوران ایرانی”، حال رستوران هایی را که در آن شهر و نزدیک به فرد هستند در ابتدای صفحه گوگل و حتی قبل از نتایج گوگل می آیند. قطعا شما ترجیح میدهید که اولین چیزی به نظر مشتری میرسد ادرس شما در نقشه، عکس شما و اطلاعات شما و پنج ستاره رضایت مشتریان از شما میباشد و احتمال مراجعه مشتری به شما بالای ۷۰ درصد است.
- حال تصور کنید شخصی نام کسب و کار شما را شنیده است اما محل شما را نمیداند و برای مسیریابی وارد نقشه گوگل میشود، حال اگر بعد از جستجو شما را پیدا نکنند احتمالا به سراغ گزینه های بعدی میروند اما در صورتی که حضور داشته باشید کافیست تا مقصد را مشخص کنند تا گوگل دقیقا مسیر را برای آنها مشخص کند.
- اما یک مزیت خوب دیگر ثبت لوکیشن در گوگل مپ این است که ممکن است شما یک وبسایت داشته باشید، در این صورت شما قطعا با بهینهسازی و سئو کم و بیش اشنایید. یکی از راه های افزایش رتبه شما در تمام کلمات کلیدی سایت شما، سئو محلی سایت شماست.
- اخرین مزیت ثبت لوکیشن در گوگل مپ که کمی تخصصی است مربوط به گراف دانش شماست. گراف دانش در واقع باکس اطلاعات کسب و کار شماست که زمانی که برند شما سرچ می شود ظاهر میشود و یکی از عوامل اصلی ایجاد گراف نیز ثبت لوکیشن در گوگل مپ است.
اهمیت رتبه اکانت در ثبت لوکیشن در گوگل مپ
همانطور که در بالا نیز اشاره شد حساب ما دارای رتبه راهنمای محلی گوگل ( Local Guide ) سطح ۸ است. اما راهنمای سطح ۸ هستم یعنی چه؟ گوگل به افراد فعال در گوگل محلی از یک تا ده اعتبار میدهد و زمانی که فردی با اعتبار ۸ محلی را ثبت میکند، ان محل سریعتر به نقشه اضافه میشود.
قطعا همه کسب و کار ها رقیبانی دارند و رقبایی که توانمندی این روش پی بردند سعی به تغییر اطلاعات شما و وارد کردن اطلاعات غلط برای شما را دارند. اما گوگل به کسانی سطح بالایی دارند اعتماد دارد و جلوی همچین رفتارهایی را میگیرد (یعنی اگر شخصی با اعتبار بالا مکانی را ثبت کند افرادی که دارای سطح پایینی هستند نمیتوانند اطلاعات ورودی شما را تغییر دهند).
در پایان اگر صاحب وبسایت هستید و برای سئو سایتتان برنامه ریزی کردید توصیه میکنم بک لینک گرفتن از ویکی پدیا را فراموش نکنید که برای این منظور نیز مجموعه سئولرن میتواند خدمات مناسبی به شما ارائه دهد.
محمدرضا محمدی –
عالی و حرفه ای و در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شد
محمد امین مرادی –
به عنوان یک متخصص سئو زیاد از من سوال میشه که ثبت نقشه در گوگل مپ، به سئو کمک میکنه؟
در جواب باید گفت صد در صد! مخصوصا اگه شما قصد انجام مراحل سئو محلی رو دارید، ثبت نقشه در گوگل مپ حتی از نون شب هم برای سایتتون مهم تره!
البته اینکه شما باید حتما سایت خودتون رو در گوگل مپ ذخیره کنید که هیچ شکی درش نیست؛ ولی یکسری کارهای ساده هستش که میتونه باعث افزایش رتبه شما در گوگل مپ بشه. این موارد عبارتند از:
۱️⃣ سعی کنید که صفحه گوگل مپ رو بروز نگه دارید؛ مثلا هر یک ماه یا هر دو ماه، یک یا چند عکس (یا ویدئو) اضافه کنید.
۲️⃣ اگر سوالی در بخش کامنتها پرسیده میشود، حتما به آن جواب دهید.
۳️⃣ از مراجعه کنندگان یا مشتریان خودتان بخواهید که نظر خودشان را درباره کسب و کار شما در صفحه گوگل مپ، منتشر کنند.
۴️⃣ همچنین از مراجعه کنندگان یا مشتریان بخواهید که به کسب و کار شما در گوگل مپ، امتیاز دهند.
رضایی –
یک لوکیشن را چند بار با اکانت ۴ ثبت کردم ولی تایید نشد میتونید برام ثبت کنید ؟؟
احمد عبداللهی –
درود ، با عرض پوزش فعلا خدمات ثبت لوکیشن در گوگل مپ انجام نمیشه
ساجده –
چرا دوباره سفارش نمیگیرید ؟
محمد –
اصلاح شماره عالی انجام شد
رضا اصلانی زاده –
جدیدا ثبت لوکیشن خیلی سخت شده اصلا تایید نمیده شما چطوری تایید میگیرید