الگوریتم helpful content گوگل الگوریتمی هدفمند است تا تعداد محتوای غیرمفید نمایش داده شده در صفحه نتایج را کاهش دهد. این الگوریتم سخت گیرانه با هدف ارتقای تجربه کاربری برای جستجوگران طراحی شده و به زودی برای زبان های غیر انگلیسی نیز فعال خواهد شد. سئو ۱۱ قصد دارد در این مقاله شما را با الگوریتم helpful content گوگل آشنا سازد تا محتوای خود را برای انطباق با این الگوریتم به روزرسانی و بهینه سازی نمایید.
در راستای ارتقای جایگاه در نتایج جستجوی گوگل همواره روش هایی برای دور زدن الگوریتم های این موتور جستجو بهویژه در حوزه تولید محتوا مورد استفاده قرار گرفته است. مثلا در گذشته استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن موسوم به تکرار کلمات کلیدی رواج داشت که با معرفی الگوریتم هایی نظیر پاندا گوگل به مقابله با این رویکرد پرداخت.
با تشدید رقابت برای کسب رتبه های برتر در نتایج جستجو برخی از تولیدکنندگان محتوا به جای تمرکز بر ارائه محتوای ارزشمند برای کاربران به تولید محتوا برای موتورهای جستجو روی آورده اند. این نوع محتوا با استفاده از روش ها و ابزاری تولید می شود که خروجی آن متنی کم ارزش یا بی ارزش است و تجربه کاربری نامطلوبی را رقم می زند.
الگوریتم helpful content گوگل یکی از جدیدترین الگوریتم های گوگل با هدف مقابله با این نوع محتوا طراحی شده است. این الگوریتم محتوای غیرکاربرپسند و صرفاً رتبه محور را شناسایی و جریمه می نماید و در مقابل از محتوای باکیفیت و منحصربه فرد حمایت کرده و به ارتقای رتبه آن کمک می کند.
نحوه ی عملکرد الگوریتم helpful content گوگل
الگوریتم Helpful Content گوگل در کنار سایر عوامل رتبه بندی صفحات توسط گوگل به عنوان یک سیگنال عمل می کند. این الگوریتم محتوای کم ارزش و صرفاً موتور جستجو محور را شناسایی و اعمال جریمه می کند. لازم به ذکر است که این الگوریتم کل وب سایت را مورد ارزیابی قرار می دهد و در صورت شناسایی وب سایت به عنوان دارنده محتوای بی کیفیت تمامی محتوای آن اعم از باکیفیت و بی کیفیت مشمول جریمه خواهد شد.
لذا توصیه می شود نسبت به حذف یا بازنویسی محتوای بی کیفیت اقدام نمایید تا شرایط برای ارتقای رتبه محتوای باکیفیت فراهم گردد. همانند سایر الگوریتم های گوگل الگوریتم helpful content گوگل نیز به صورت کاملاً خودکار و با بهره گیری از یادگیری ماشین و هوش مصنوعی توسعه یافته است. این امر موجب می شود که با گذشت زمان و تحلیل محتوای بیشتر کارایی آن در شناسایی و تحلیل محتوای مختلف بهبود یابد.
در حال حاضر الگوریتم helpful content گوگل برای محتوای انگلیسی و جستجوهای مرتبط فعال است و انتظار می رود که به زودی برای سایر زبان ها از جمله فارسی نیز فعال گردد. بنابراین ضروری است که در این بازه زمانی محتوای خود را برای انطباق با این الگوریتم بهینه سازی نمایید.
تاثیر الگوریتم helpful content گوگل در رتبه گیری سایت ها
قطعاً برای شما نیز پیش آمده است که پس از جستجوی یک عبارت به ویژه به منظور کسب اطلاعات با وب سایت هایی در رتبه های نخست مواجه شده اید که ارتباط چندانی با عبارت جستجو شده ندارند. الگوریتم helpful content گوگل با هدف بهبود نتایج جستجو توسعه یافته است و در واقع هدف این الگوریتم نه صرفاً برای موتورهای جستجو بلکه نمایش محتوایی است که به طور خاص برای کاربران تولید می شود.
الگوریتم helpful content گوگل به کاربران یاری می رساند تا محتوای بسیار باکیفیت را در صفحه نتایج جستجو مشاهده نمایند. این امر از طریق پاداش دهی به محتوای باکیفیت و منحصربه فرد و نمایش آن ها در رتبه های بالاتر محقق خواهد شد و در مقابل محتوای بی کیفیت که صرفاً با هدف کسب رتبه و جذب ترافیک بیشتر تولید شده مورد بی توجهی قرار گرفته و کل محتوای وب سایت مربوطه مشمول جریمه می شود.
هدف الگوریتم helpful content گوگل جریمه و کاهش رتبه صفحات و وب سایت هایی است که فرصت کسب رتبه بهتر را از وب سایت های باکیفیت سلب نموده اند. بنابراین اگر برای تولید محتوای وب سایت خود تلاش فراوانی می کنید اما به اندازه کافی دیده نمی شوید الگوریتم helpful content گوگل به زودی به یاری شما خواهد آمد.
الگوریتم helpful content گوگل چه نوع محتوایی را تحت تاثیر قرار می دهد؟
همانطور که اشاره شد این الگوریتم تمامی محتوای وب سایت ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. به گفته یکی از کارمندان ارشد گوگل الگوریتم helpful content گوگل بر تمامی محتوا ها اعمال خواهد شد اما تأثیر آن بر برخی از انواع محتوا مانند محتوای آموزشی بیشتر است. چرا که احتمال بیشتر استفاده از روش هایی نظیر استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی نگارش محتوای پراکنده و بازنویسی محتوا با استفاده از ابزارهای خودکار در این نوع وب سایت ها است.
الگوریتم helpful content گوگل با دقت فراوان به بررسی این موضوع می پردازد که آیا وب سایت ها از این روش ها و سایر روش های مشابه استفاده کرده اند یا خیر و در صورت شناسایی آن ها را مشمول جریمه می کند.
الگوریتم helpful content گوگل یک الگوریتم site-wide است
دیگر الگوریتم های گوگل به صورت صفحه به صفحه (Page-by-Page) عمل می کنند در حالی که الگوریتم helpful content گوگل یک الگوریتم سراسری (Site-Wide) است. به این معنا که نه تنها یک صفحه یا یک محتوا بلکه کل وب سایت و تمامی صفحات و محتوای آن را مورد ارزیابی قرار می دهد. در نتیجه اگر تشخیص داده شود که یک وب سایت دارای تعداد قابل توجهی محتوای غیرمفید و بی کیفیت است رتبه کلی آن کاهش یافته و مشمول جریمه خواهد شد.
بنابراین رویکرد انتشار همزمان محتوای کاربر پسند و محتوای نامرتبط با هدف کسب رتبه بالاتر و جذب ترافیک بیشتر با انتشار الگوریتم helpful content گوگل دیگر کارآمد نخواهد بود. چرا که تمامی محتوا و صفحات مورد ارزیابی قرار گرفته و کل وب سایت جریمه خواهد شد. لذا در صورتی که در وب سایت خود محتوایی دارید که با روش های غیر اصولی تولید شده یا با موضوع وب سایت شما مرتبط نیست ضروری است نسبت به حذف یا بازنویسی آن اقدام نمایید.
آیا الگوریتم helpful content گوگل سایت ها را جریمه می کند؟
گوگل در معرفی الگوریتم helpful content گوگل به صراحت از واژه جریمه استفاده نکرده و بیشتر از عبارت سیگنال بهره برده است. با این حال شواهد حاکی از آن است که این سیگنال در صورت شناسایی موارد اسپم و محتوای غیر مفید منجر به اعمال جریمه بر وب سایت ها میشود. لازم به ذکر است که با بهبود کیفیت محتوا امکان رهایی از این جریمه و حتی ارتقای رتبه وب سایت وجود دارد.
شایان ذکر است که الگوریتم های پنگوئن و پاندا نیز در ابتدا به همین شکل معرفی شدند. امروزه این الگوریتم ها در الگوریتم اصلی گوگل ادغام شده اند اما در ابتدا به صورت فیلتر هایی مجزا عمل می کردند. از این رو احتمال دارد که الگوریتم الگوریتم helpful content گوگل نیز سرنوشتی مشابه داشته باشد و پس از مدتی از یک سیگنال به یکی از الگوریتم های اصلی گوگل تبدیل شود.
در هر صورت آنچه مسلم است این است که این بهروزرسانی چه الگوریتم چه سیگنال یا هر نام دیگری که بر آن نهاده شود به طور جامع صفحات وب را ارزیابی کرده و در مواجهه با محتوای بیکیفیت رویکردی بسیار سختگیرانه اتخاذ می کند و منجر به کاهش رتبه وب سایت های دارای محتوای بی کیفیت خواهد شد.
محتوای مفید محتوایی است که به طور موثر به همه سوالات مخاطب پاسخ داده و نیاز های او را برطرف و ارزش واقعی برای او به وجود می آورد. این نوع محتوا به گونه ای طراحی شده که برای مخاطب جذاب و مفید بوده و او را ترغیب کرده تا زمان بیشتری را در وب سایت شما سپری نماید. برای تولید محتوای مفید باید صرف زمان و انرژی و دانش داشته باشید. با این حال این سرمایه گذاری در بلند مدت برای کسب و کار شما بسیار سودمند خواهد بود.
محتوای غیرمفید به محتوایی اطلاق می شود که فاقد هرگونه ارزش افزوده برای مخاطب بوده و به سهولت از منابع دیگر کپی برداری شده است. این نوع محتوا نه تنها جذابیتی برای مخاطب ندارد بلکه به اعتبار برند نیز آسیب وارد میسازد.
گوگل به همه توصیه می کند که محتوای مفید کاربر محور تولید نمایید به صورتی که در فرآیند نگارش محتوا صرفاً بر ارائه ارزش به کاربر و ایجاد تجربه کاربری مطلوب برای او متمرکز شوید. سئو۱۱ در این مقاله شما را با نحوه تولید محتوای مفید و کاربر محور آشنا می کند تا با تولید محتوای سالم بتوانید جایگاه خوبی در گوگل داشته باشید.
- جای پرداختن به ترند ها و موضوعات متنوع صرفاً به موضوع و هدف اصلی وب سایت خود بپردازید.
- تلاش نمایید محتوایی را نگارش کنید که بر پایه تجربیات شما استوار باشد. محتوایی که صرفاً خلاصه ای از محتوای دیگران است ارزش کمتری نسبت به محتوای مختص خود دارد.
- خود را در جایگاه فردی بزارید که برای اولین بار مطالب شما را می خواند حال برآورد کنید که محتوای نوشته شده به درد مخاطب می خورد، برای کاربر ساده و قابل فهم نوشته شده است، همراه با ویدئو و عکس و… است اگر همه ابعاد محتوا را بررسی کردید و در همه این زمینه ها محتوای بی نقصی بود آن را انتشار دهید و مطمئن باشید که در بهبود رتبه سایت شما موثر خواهد بود.
- از ارائه اطلاعات نادرست در عنوان یا توضیحات متا خودداری کنید. ارائه اطلاعات گمراه کننده علاوه بر ایجاد تجربه کاربری منفی توسط الگوریتم helpful content گوگل به عنوان اسپم تلقی شده و منجر به جریمه وب سایت شما خواهد شد.
- از انتشار شایعات و اطلاعات تایید نشده در محتوای خود اجتناب کنید. انتشار این نوع محتوا اعتماد کاربران به وب سایت شما را کاهش داده و در نهایت نرخ کلیک وب سایت شما را تحت تاثیر منفی قرار خواهد داد.
- محتوای قدیمی وب سایت خود را به طور مرتب بررسی و به روز رسانی نمایید. این امر به ویژه در حوزه هایی که با تغییرات سریع مواجه هستند از اهمیت بیشتری برخوردار است. به روز رسانی محتوا حضور مداوم شما در نتایج جستجو را تضمین نموده و از منسوخ شدن محتوای شما جلوگیری می کند.
به طور کلی الگوریتم Helpful Content گوگل گامی مهم در جهت بهبود کیفیت نتایج جستجو و ارائه بهترین تجربه کاربری به کاربران است. سئو۱۱ با بکارگیری بهترین متخصصان سئو در اصفهان می تواند همواره در کنار شما باشد تا بتوانید در گوگل رتبه های بهتری کسب نمایید.