بک ‌لینک چیست؟

بک ‌لینک چیست

ساخت بک لینک یکی از مهم ترین فاکتورهای سئو سایت بوده از این رو سئو۱۱ در این مقاله به توضیح کامل اینکه بک لینک چیست و چگونه می توانیم قوی ترین بک لینک ها را برای صعود به صفحه اول گوگل بسازیم؟ پرداخته پس با ما همراه باشید. برای هر فردی که با سئو آشنایی دارد بک لینک نامی آشنا و البته چالش برانگیز است. این لینک های ارزشمند که به عنوان رای اعتماد شناخته می شوند می توانند به سادگی مسیر صعود سایت شما را در نتایج جستجو هموار کنند. اما بک لینک چیست و چطور باید این رای اعتماد را از سایت های معتبر دریافت کرد تا گوگل از ما ایراد نگیرد؟

در این مقاله سئو۱۱ قصد دارد شما را با تمام زوایای پنهان و آشکار لینک سازی خارجی آشنا کرده و به شما نشان می دهد چگونه یک استراتژی بک لینک سازی هدفمند و قوی برای وب سایت خود تدوین نمایید. برای آشنایی کامل با مفاهیم سئو خارجی و یادگیری روش های عملی و موثر دریافت بک لینک با ما همراه باشید.

بک لینک

بک لینک (Backlink) در ساده ترین تعریف لینکی است که از یک وب سایت دیگر به وب سایت شما داده می شود. این پیوند را با نام هایی همچون لینک خارجی لینک ورودی یا پیوند یک طرفه نیز می شناسند. کار اصلی بک لینک انتقال کاربران از سایت مبدا به سایت مقصد است تا به اطلاعات بیشتر و مفیدتر دسترسی داشته باشند.

اگر یک سایت در محتوای خود به وب سایت شما لینک دهد در واقع سایت شما را به عنوان مرجعی معتبر و موثق در نظر گرفته و به این ترتیب شما یک بک لینک دریافت کرده اید.

بک لینک ها جزو اصلی فاکتورهای سئو خارجی (Off-page Seo) هستند. لینک سازی خارجی به اقداماتی گفته می شود که در خارج از سایت و به منظور افزایش اعتبار و رتبه سایت شما در موتورهای جست و جو انجام می شود.

اهمیت بک لینک در نگاه گوگل

گوگل و سایر موتورهای جستجوی مهم بک لینک ها را به عنوان رای اعتماد برای یک صفحه خاص در نظر می گیرند. این مفهوم پایه و اساس الگوریتم اصلی گوگل موسوم به PageRank را تشکیل داده هرچند گوگل هزاران تغییر در الگوریتم خود ایجاد کرده اما بک لینک همچنان یک سیگنال مهم در رتبه بندی سایت باقی مانده است. گوگل تایید کرده که لینک یکی از سه فاکتور مهم در سیستم رنک دهی موتور جستجو بوده و هرچه تعداد این رای های معتبر بیشتر باشد سایت شما جایگاه بالاتری در گوگل خواهد گرفت.

تاثیر اصلی بک لینک بر سئو

همانطور که گفته شد بک لینک قوی مستقیما با افزایش پوزیشن سایت در نتایج جست و جو ارتباط دارد.

ربات های موتور جستجو با بازدید مجدد از صفحات و بررسی لینک های جدید در آن ها محتوای شما را تشخیص داده و ایندکس می کنند. اگر از صفحات معروف بک لینک داشته باشید محتوای شما سریع تر کشف و ایندکس خواهد شد.

بک لینک ها کاربران را به منابع مفید هدایت کرده و اگر لینکی در یک صفحه پربازدید قرار گیرد ترافیک ارجاعی وب سایت شما افزایش خواهد یافت و ورود کاربر به سایت شما یک سیگنال مثبت سئویی است.

بک لینک قوی و با کیفیت

همه بک لینک ها برابر نیستند. یک بک لینک با کیفیت (مثل بک لینک ویکی پدیا) می تواند قدرتمند تر از هزاران بک لینک کم کیفیت و بی ارزش باشد. اگر می خواهید در نتایج گوگل رتبه بالاتری داشته باشید باید بر روی بک لینک های با کیفیت تمرکز کنید.

اعتبار دامنه سایت لینک دهنده

اعتبار دامنه (Domain Authority) یکی از مهم ترین شاخص های کیفیت بک لینک است. هرچه اعتبار سایتی که قرار است به شما لینک بدهد بیشتر باشد ارزش و اعتبار بیشتری را می تواند به سایت شما منتقل کند. لینک گرفتن از یک سایت قدرتمند نسبت به یک سایت ضعیف اعتبار بیشتری را به دنبال دارد که این مورد مانند توصیه ای از یک دوست قابل اعتماد یا یک متخصص برتر است.

مرتبط بودن سایت ها

یکی از فاکتورهای مهم گوگل مرتبط بودن سایت لینک دهنده و سایت دریافت کننده لینک است. گوگل برای لینک های مرتبط ارزش بیشتری قائل است. اگر سایت شما درباره تغذیه و رژیم است دریافت بک لینک از سایت های سلامتی و ورزشی برای گوگل اعتبار بیشتری دارد تا اینکه از یک سایت حوزه فناوری لینک بگیرید.

انکر تکست مناسب (Anchor Text)

انکر تکست متن قابل مشاهده لینک ها است. به طور کلی بک لینک هایی که شامل کلمه کلیدی هدف شما باشند ارزش بیشتری دارند. مطالعات نشان داده یک همبستگی قوی بین انکر تکست حاوی کلمه کلیدی و رتبه بالاتر برای همان کلمه کلیدی وجود دارد.

اما یک اخطار مهم الگوریتم پنگوئن گوگل به سایت هایی که از استراتژی لینک سازی خارجی کلاه سیاه استفاده می کنند حساس بوده و با استفاده بی رویه از انکر تکست های مشابه و دقیق با کلمه کلیدی برخورد می نماید. بنابراین باید تنوع انکر تکست ها را حفظ کنید.

جایگاه و مکان لینک

جایگاه قرارگیری بک لینک یکی دیگر از عوامل مهم در ارزش گذاری آن است. لینک هایی که در محتوای اصلی صفحه(Main Content)  قرار می گیرند اعتبار بیشتری نسبت به لینک های موجود در فوتر یا ستون های کناری (سایدبار) منتقل می کنند. اگر لینک شما همراه با ۵۰ لینک دیگر در فوتر قرار داده شود بهتر است به دنبال سایت دیگری باشید.

فالو یا نوفالو بودن بک لینک

بک لینک ها بر اساس شناسه ای که برای آن ها تعیین می شود به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

لینک فالو که این لینک ها توسط موتور جستجو دنبال می شوند و مستقیما روی سئو و رتبه بندی سایت شما تاثیر می گذارند و اعتبار (PageRank) را منتقل می کنند.

لینک نوفالو که موتورهای جستجو مجاز به دنبال کردن آن ها نیستند و اعتبار را منتقل نمی کنند اما همچنان می توانند در افزایش ترافیک ارگانیک و دیده شدن برند شما نقش داشته باشند.

از آنجایی که لینک سازی نیاز به زمان و تلاش زیادی دارد بهتر است اولویت خود را بر لینک های فالو بگذارید. در رپرتاژها که بهترین نوع ایجاد بک لینک است از شناسه فالو استفاده می شود.

بک لینک از دامنه جدید

تعداد سایت هایی که به شما لینک می دهند مهم تر از تعداد کل بک لینک ها است. معمولا دریافت ۱۰۰ لینک از ۱۰۰ سایت مختلف بهتر از ۱۰۰۰ لینک از همان یک وب سایت خواهد بود.

انواع بک لینک

انواع بک لینک ها بر اساس ماهیت و نحوه تعامل گوگل با آن ها دسته بندی می شوند:

  • لینک تولید شده توسط کاربر (UGC)یعنی لینک هایی که توسط کاربران در بخش نظرات یا انجمن ها ایجاد می شوند. گوگل از سال ۲۰۱۹ این لینک ها را به رسمیت شناخته و ویژگی هایی مشابه نوفالو دارند.
  • لینک اسپانسری (Sponsored) لینک هایی که در ازای پول کالا یا خدمات قرار داده می شوند. گوگل تاکید می کند این لینک ها باید دارای شناسه rel=”sponsored”باشند.
  • بک لینک سمی (Toxic Links) بک لینک هایی که تاثیر نامناسبی بر روی رتبه سایت دارند. این لینک ها از وب سایت های کم اعتبار یا اسپم که از دستورالعمل های گوگل پیروی نکرده اند ایجاد شده اند. گرفتن لینک سمی ممکن است منجر به جریمه شدن سایت توسط گوگل شود.

توجه داشته باشید که بک لینک ها باید دائمی باشند. لینک های موقت که به ازای پرداخت پول اجاره داده می شوند و پس از اتمام پرداخت حذف می شوند نشانه ای از رفتار اسپم برای گوگل هستند و در بلند مدت توصیه نمی شوند.

مقدمات لازم برای شروع استراتژی لینک سازی

قبل از اینکه برای ساخت بک لینک اقدام کنید باید مطمئن شوید وب سایت شما آمادگی لازم برای جذب این اعتبار را دارد.

بهبود سئو داخلی و فنی وب سایت

پیش از هر اقدامی باید مطمئن شوید وب سایت شما از نظر سئوی فنی و داخلی در وضعیت خوبی قرار دارد و صفحات آن در گوگل به خوبی ایندکس شده اند. اگر ساختار داخلی سایت ضعیف باشد و کاربران تجربه کاربری خوبی نداشته باشند بک لینک قوی نیز نمی تواند به صورت پایدار رتبه شما را بالا نگه دارد.

تولید محتوای با کیفیت (Linkable Assets)

اگر دوست دارید دیگران به سایتتان لینک بدهند باید چیزی در سایتتان باشد که ارزش لینک دادن را داشته که این محتوای ارزشمند را دارایی قابل لینک(Linkable Assets)  یا آهن ربای لینک می نامند.

این محتوا می تواند یک پست بلاگ یا یک ویدئو یک راهنمای جامع یا یک اینفوگرافیک باشد. محتوایی که نیاز کاربر را به طور کامل برطرف کرده و توسط متخصصان نوشته شده باشد محتوای لینک ساز است. اگر مطمئن نیستید که محتوای شما به اندازه کافی جذاب و لینک ساز است می توانید با کارشناسان ما در سئو۱۱ تماس گرفته تا ما با تحلیل رقبا و نیاز کاربران ایده های محتوایی طلایی را برای شما آماده کنیم.

ساخت بک لینک با کیفیت

برای کسب بک لینک بیشتر سه روش کلی کسب کردن (Link Earning) و ایجاد کردن (Link Creation) و ساختن  (Link Building)وجود دارد.

استراتژی های کسب لینک (Link Earning)

این روش زمانی است که افراد محتوای شما را به صورت ارگانیک پیدا و به شما لینک می دهند.

تکنیک آسمان خراش (Skyscraper) که این تکنیک شامل سه مرحله است:

  • بهترین و برترین محتوای موجود در حوزه خود را پیدا کنید.
  • محتوایی بهتر جامع تر و به روزتر از آن تولید نمایید.
  • از وب سایت هایی که به محتوای قدیمی لینک داده اند درخواست کنید به محتوای جدید و بهتر شما لینک دهند. با این روش محتوای شما متمایز شده و به آهنربای بک لینک تبدیل می شود.

ایجاد راهنماهای جامع و کامل که راهنماهای جامع مانند دانشنامه های مفصلی هستند که اقتدار شما را تثبیت می کنند. کاربران به جای اینکه از یک سایت به سایت دیگر بروند همه پاسخ های خود را از راهنمای شما دریافت و احتمال اشتراک گذاری آن بیشتر است.

استراتژی های ساخت لینک (Link Building)

در این روش شما مستقیما با صاحبان سایت یا وب مسترها ارتباط برقرار و درخواست لینک می دهید.

  • رپورتاژ آگهی که انتشار مقاله یا خبر در وب سایت های خبری و رسانه های معتبر است و این روش متداول ترین و بهترین نوع ایجاد بک لینک است چرا که بک لینک دریافتی از رسانه های معتبر پربازدید و فالو تاثیر بسیار زیادی در بهبود رتبه سایت شما دارد.
  • پست مهمان (Guest Post) که نوشتن مقاله برای سایت های معتبر و مرتبط در حوزه کاری شما می باشد. این روش یکی از بهترین روش ها برای کسب لینک های با کیفیت بوده و می تواند به جذب مخاطب جدید و افزایش اعتبار شما به عنوان یک متخصص کمک کند.
  • لینک سازی لینک های شکسته (Broken Link Building) که در این تکنیک باید لینک های خراب در سایت های مرتبط را پیدا کنید. سپس با اطلاع رسانی به مدیر سایت محتوای مشابه و مناسب سایت خود را به عنوان جایگزین پیشنهاد دهید.
  • روش مرد متحرک (Moving Man Method) منابع قدیمی یا بیزینس هایی که اسمشان عوض شده یا از رده خارج شده اند را پیدا و سپس سایت هایی را بیابید که هنوز به آن منابع قدیمی لینک می دهند. در نهایت به آن ها اطلاع دهید که لینکشان منقضی شده و محتوای جدید شما می تواند جایگزین مناسبی باشد.
  • احیای لینک (Link Reclamation) بسیاری از اوقات نام برند شما در سایت های دیگر ذکر شده اما به آن لینک داده نشده است. با استفاده از ابزارهای مانیتورینگ می توانید این منشن های بدون لینک را پیدا کرده و با ارسال یک ایمیل دوستانه از نویسنده درخواست کنید لینک سایت شما را اضافه کند.
  • بک لینک از ویکی پدیا که در انتهای صفحات ویکی پدیا بخشی به عنوان منابع وجود دارد. اگر محتوایی بسیار با کیفیت و قابل استناد تولید کنید می توانید آن را به عنوان منبع به ویکی نویس ها معرفی نمایید. البته این فرآیند بسیار سختگیرانه است و مطالب ناقص را تایید نمی کند.

استراتژی های ایجاد لینک (Link Creation)

در این روش شما به صورت دستی در سایت های دیگر بک لینک ایجاد می کنید.

  • با پیدا کردن فروم ها و انجمن های تخصصی مرتبط با حوزه خود به سوالات کاربران پاسخ داده و یا می توانید به صورت طبیعی لینک صفحه سایتتان را در متن دیدگاه یا در قسمت امضا پروفایل خود قرار دهید. نکته مهم در این روش فعالیت مداوم و طبیعی است.
  • اینستاگرام توییتر لینکدین و دیگر پلتفرم ها جایگاه لینک وب سایت دارند. هرچه صفحه فالوور بیشتری داشته و فعال تر باشد امکان شناسایی آن به عنوان یک بک لینک قوی توسط گوگل بیشتر می شود. این لینک ها معمولا نوفالو هستند اما در برندسازی و ترافیک ارجاعی نقش مهمی ایفا می کنند.
  • می توانید در سرویس های وبلاگ رایگان ایرانی و خارجی مانند بلاگفا یا بلاگر اکانت بسازید و محتوای مرتبط تولید کرده تا به سایت اصلی خود لینک دهید. نکته مهم عدم کپی کردن محتوای سایت اصلی بوده و رعایت سئو داخلی در این وبلاگها ضروری می باشد. اگر به دنبال تدوین استراتژی لینک سازی با کمترین ریسک و بالاترین بازدهی هستید با متخصصان سئو۱۱ تماس بگیرید. ما برای هر صنعت و کسب و کاری بهترین روش های دریافت بک لینک های با کیفیت را برنامه ریزی می کنیم.

مهندسی معکوس و تحلیل بک لینک رقبا

برای یافتن فرصت های ساخت بک لینک در حوزه کاری خودتان باید زمانی را صرف مهندسی معکوس بر روی رقبای اصلی خود کنید. وب سایت رقیب را با استفاده از ابزارهای بررسی بک لینک مانند Ahrefs یا Moz بررسی کرده تا ببینید از چه سایت هایی بک لینک دریافت کرده اند. این کار به شما لیستی از مکان هایی می دهد که می دانید برای حوزه کاری شما لینک ساز هستند.

ببینید رقبا از چه سایت هایی لینک گرفته اند. اگر سایت های معتبری هستند شما هم می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. اگر محتوای یک رقیب مکررا لینک داده می شود آن محتوا برای مخاطبان جذاب بوده و شما می توانید محتوای مشابه یا کامل تری ایجاد نمایید. با سایت هایی که به رقبا لینک می دهند ارتباط برقرار کنید چون ممکن است آن ها به محتوای با کیفیت شما نیز علاقه مند باشند.

ابزارهای کنترل و بررسی بک لینک

گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

این ابزار رایگان است و اطلاعاتی در مورد لینک های ورودی سایت شما برترین صفحات لینک شده برترین سایت های لینک دهنده و برترین انکر تکست های مورد استفاده را ارائه می دهد.

ابزارهای حرفه ای

ابزارهایی مانند Ahrefs Moz و SEMrush برای بررسی بک لینک های سایت خودتان و رقبا استفاده می شوند. همچنین ابزارهایی مثل BuzzSumo و Mention.com برای پیدا کردن منشن های بدون لینک برند شما به کار می روند.

اشتباهات رایج در لینک سازی

بک لینک ها را باید از راه درستی ساخت زیرا در غیر این صورت نه تنها تاثیر مثبتی نخواهند داشت بلکه ممکن است تاثیر منفی و مخربی بر روی سایت شما بگذارند.

پرهیز از لینک سازی در سایت های بی کیفیت

اولین و بزرگترین اشتباه خرید بک لینک از سایت های بی کیفیت مزرعه لینک (Link Farm) یا شبکه ای تبادل بک لینک است. گوگل به راحتی متوجه لینک های اسپمی و غیرمعتبر می شود و به جای افزایش رتبه وب سایت شما را جریمه می کند.

لینک سازی بیش از حد و غیرعادی

لینک سازی باید به مرور زمان و به شکل طبیعی ساخته شود. اگر الگوریتم پنگوئن گوگل متوجه رشد غیرعادی تعداد بک لینک ها در یک بازه زمانی کوتاه شود فعالیت شما ماشینی و اسپم شناخته شده و نتایج منفی در پی خواهد داشت. در ارسال دیدگاه های متعدد در یک سایت زیاده روی نکنید.

لینک دادن به سایت های نامرتبط

لینک گرفتن از سایت هایی که محتوای آن ها با حوزه کاری شما مرتبط نیست اعتبار شما را زیر سوال می برد. اگر سایت شما مربوط به فروش لوازم آرایشی است و از سایتی درباره دستگاه تصفیه آب لینک بگیرید گوگل اعتبار کمی به آن خواهد داد.

عدم توازن در انکر تکست

اگر تمام بک لینک های شما فقط از یک انکر تکست دقیق (Exact Match) باشد خطر اسپم شدن از سوی گوگل بالاست. باید از تنوع انکر تکست ها شامل نام برند کلمه کلیدی دقیق عبارت های راهنما و URL استفاده کنید تا طبیعی به نظر برسد.

بک لینک ها برای موفقیت سایت در موتورهای جستجو بسیار ضروری و یکی از فاکتورهای حیاتی سئو هستند. اما همانطور که گفته شد لینک ها به یک شکل ساخته نشده و کیفیت لینک های خارجی که دریافت می کنید مهم تر از تعداد آن ها است. برای کسب رتبه های بالا در گوگل باید تعادلی منطقی بین تولید محتوای با کیفیت که به صورت طبیعی لینک می گیرد و استراتژی لینک سازی خارجی درست و اصولی برقرار نمایید. بک لینک قوی نیاز به استراتژی هدفمند زمان بندی مناسب و تمرکز بر کیفیت دارد.

آیا می خواهید سایت شما با بک لینک های قوی به جایگاه واقعی خود در گوگل برسد؟ تیم متخصص سئو۱۱ آماده است تا با تدوین استراتژی های لینک سازی هدفمند و اصولی شما را در این مسیر پر چالش یاری دهد پس برای دریافت مشاوره تخصصی سئو و شروع پروژه لینک سازی خود همین امروز با سئو۱۱ تماس بگیرید.

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
اگه سوالی دارید بپرسید با کمال میل پاسخ خواهیم دادx