تفاوت بکلینک و لینک ‌سازی داخلی

تفاوت بکلینک و لینک‌سازی داخلی

در دنیای پیچیده بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) لینک سازی ستون اصلی موفقیت وب سایت محسوب می شود. تمام کسب و کارهای آنلاین در تلاش هستند که از طریق لینک سازی های داخلی و خارجی بتوانند رتبه وب سایت خود را ارتقا دهند اما برای متخصصان سئو و صاحبان کسب و کار درک عمیق تفاوت بین بک لینک و لینک سازی داخلی امری حیاتی است. این دو مفهوم گرچه هر دو با هدف پیوند دادن صفحات به یکدیگر به کار می روند اما از نظر ماهیت کاربری و مکان قرارگیری و تاثیرگذاری بر سئوی سایت کاملا متفاوت عمل خواهند کرد.

کیفیت پیوندهای داخلی و خارجی وب سایت شما می تواند مستقیما بر میزان خوب یا ضعیف قرار گرفتن صفحه شما در نتایج موتور جستجو تأثیر بگذارد. سئو۱۱ به شما کمک می کند تا با درک دقیق این تفاوت ها یک استراتژی جامع و کلاه سفید برای لینک سازی خود تدوین کنید. این مقاله جامع ترین راهنما برای شرح تفاوت بک لینک و لینک سازی داخلی است تا شما بتوانید دیدگاهی استراتژیک برای افزایش دیده شدن و ارتقای رتبه سایت خود در گوگل داشته باشید. اگر می خواهید با تخصص کامل در حوزه سئو فعالیت داشته باشید و دقیقا بدانید که کدام نوع لینک در کجای مسیر موفقیت وب سایت شما قرار می گیرد تا انتهای این متن همراه سئو۱۱ باشید.

لینک سازی چیست؟

قبل از پرداختن به تفاوت ها باید مفهوم کلی لینک سازی را درک کنیم. لینک به مجموعه ای از حروف و اعداد اطلاق می شود که آدرس یک منبع در اینترنت است. این آدرس ها به کاربران این امکان را می دهند که از یک صفحه وب به صفحه یا منبع دیگری منتقل شوند. لینک ها در اصل وسیله ای برای دعوت دیگران به سایت ها محسوب شده و برای جذب ترافیک طبیعی نیز استفاده می شوند. در سئو لینک ها ابزاری هستند که به ربات های جستجو کمک نموده تا صفحات بیشتری را کراول کنند و حتی صفحات جدیدی که ایندکس نشده اند را بیابند.

به طور کلی لینک سازی به دو دسته اصلی تقسیم می شود:

لینک سازی داخلی (Internal Link): پیوندهایی که کاربر را به صفحه دیگری در همان دامنه هدایت می کند.

لینک سازی خارجی (External Link): شامل لینک هایی می شود که از سایت ما به سایتی با دامنه دیگر و یا برعکس لینک داده شده باشد.

لینک سازی داخلی

لینک سازی داخلی یکی از تکنیک های مهم در بهبود سئوی داخلی است. با لینک سازی داخلی صفحات وب را به یکدیگر متصل می کنید تا ربات های جستجو و کاربران راحت تر به محتوای جدید و مرتبط دسترسی پیدا کنند. استفاده از لینک های داخلی باعث می شود محتوای مربوطه در سراسر سایت شما متصل شده و کاربران را قادر می سازد صفحات وب سایت شما را بهتر مرور کنند و مهم تر از همه لینک سازی داخلی به ایجاد سلسله مراتب اطلاعات و گسترش قدرت رتبه بندی سایت کمک می نماید. دلایل اصلی اهمیت لینک سازی داخلی عبارتند از:

  • گوگل از این اطلاعات برای فهم بهتر موضوع صفحات استفاده کرده و درک می کند صفحات مختلف وب سایت چگونه از نظر مفهومی با یکدیگر مرتبط می شوند. اگر لینک صفحات جدید وب سایت را در صفحات قدیمی تر قرار ندهید گوگل ممکن است از وجود این صفحات مطلع نشود.
  • زمانی که بین دو صفحه وب لینک داخلی ایجاد می کنید بخشی از اعتبار یا رتبه صفحه از صفحه معتبرتر به صفحه کم اعتبارتر منتقل می شود و این انتقال اعتبار از صفحات قوی تر به صفحات جدیدتر یا ضعیف تر به بهبود رتبه آن ها کمک می کند.
  • لینک سازی داخلی دسترسی کاربران به صفحات مختلف وب سایت را آسان تر می کند. هدف اصلی استفاده از لینک سازی داخلی می تواند ترغیب کاربران به بیشتر ماندن در صفحه باشد و نرخ پرش (Bounce Rate) پایین تر به بهبود رتبه در صفحه نتایج کمک می نماید.

انواع لینک داخلی

لینک های داخلی با توجه به محل قرار گرفتن و کاربرد به دو نوع اصلی تقسیم می شوند:

لینک های ساختاری که این لینک ها در منوی اصلی پایین صفحه یا نوار کناری صفحات مختلف وب سایت قرار می گیرند و این لینک ها نقش ناوبری و انتقال ارزش لینک را بر عهده دارند.

لینک های متنی که این لینک ها در داخل متن و محتوای صفحات قرار گرفته و کاربرد اصلی آن ها هدایت کاربران به صفحات دارای محتوای مرتبط است. این لینک ها معمولا روی کلمات و عبارات توصیفی به نام انکرتکست ایجاد می شوند.

لینک سازی داخلی فرایندی استراتژیک است. در این زمینه باید به نکات زیر توجه داشت:

  • باید حتما به نحوی از کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد استفاده کنید. از انکر تکست های عمومی و مبهم مثل اینجا کلیک کنید استفاده ننمایید.
  • هرچند قانون مشخصی وجود ندارد اما کارشناسان سئو توصیه می کنند تعداد لینک ها (داخلی و خارجی) را تا حداکثر ۱۰۰ مورد نگه دارید تا ارزش لینک ها کم نشود.
  • لینک های داخلی باید Dofollow باشند تا ارزش لینک بین صفحات منتقل شود.

 

بک لینک چیست؟

به زبان ساده هنگامی که یک وب سایت به یک وب سایت دیگر لینک داده می شود یک بک لینک ساخته شده است که بک لینک را می توان Inbound Link یا لینک ورودی نیز نامید زیرا باعث می شود که افراد وارد سایت شما شوند. همچنین از آن به عنوان External Link یا لینک خارجی یاد می شود چون کاربران را به خارج از وب سایتی که در آن حضور دارند هدایت می کند. بک لینک ها لینک هایی هستند که در سایت های مختلف قرار داده و به وب سایت شما ارجاع داده می شوند. این لینک ها نوعی لینک های خروجی هستند که توسط سایت های مختلف برای ارجاع مطالبشان به یک سایت معتبرتر استفاده می گردند.

بک لینک یکی از عناصر مهم در اصول سئو محسوب می شود. وجود بک لینک سایت شما در دیگر سایت ها درواقع به گوگل می فهماند که سایت شما به وسیله یک یا چند سایت دیگر معتبر شناخته شده و وقتی وب سایتی به صفحه ای از سایت شما لینک می دهد درواقع به موتورهای جستجو می گوید این محتوا ارزشمند معتبر و مفید است.

گوگل و سایر موتورهای جستجوی مهم بک لینک ها را برای وب سایت ما امتیاز مثبت در نظر می گیرند. متخصصان سئو معتقدند که بک لینک های با کیفیت بالا عوامل تعیین کننده ای برای سئو بوده و به شما کمک می کند رتبه وب سایت خود را در نتایج موتور جستجو بهبود دهید. صفحاتی که بک لینک های بیشتری داشته باشند دارای رتبه بندی ارگانیک بالاتری در موتورهای جستجو هستند. لینک سازی خارجی اهمیت زیادی در جلب اعتماد گوگل بهبود رتبه سایت و افزایش ترافیک سایت دارد.

به طور کلی لینک ها به دو دسته فالو (follow) و نوفالو (nofollow) تقسیم می شوند که این تفاوت در ساختار کد آن ها مشخص شده و تاثیر مستقیمی بر انتقال اعتبار لینک دارد.

بک لینک ها به طور پیش فرض فالو هستند. در یک لینک فالو هیچ مشخصه خاصی در کد دیده نمی شود و لینک های فالو همان لینک هایی هستند که از دید گوگل ارزشمند بوده و می توانند بر رتبه وب سایت اثر بگذارند و اعتبار مقصد را به مبدا منتقل می نمایند.

اگر نمی خواهید که بک لینک داده شده باعث جابجایی اعتبار بین صفحه شما و صفحه موردنظر شود می توانید بک لینک را روی حالت نوفالو قرار دهید. گوگل برای اغلب لینک های نوفالو تقریبا هیچ ارزشی قائل نیست و با افزودن عبارت rel=nofollow  به لینک به موتورهای جستجو می گویید که هیچگونه تایید یا عدم تاییدی روی لینک قرار داده شده ندارید. البته این موضوع برای همه ی لینک های نوفالو صادق نیست و تجربه نشان داده که بکلینک گرفتن از ویکیپدیا با وجود نوفالو بودن تاثر قابل ملاحضه ای داشته است.

طبیعتا برای بهبود سئو باید به دنبال گرفتن بک لینک های فالو باشید اما اینکه فقط لینک های فالو داشته باشید می تواند از دید موتورهای جستجو غیرطبیعی به نظر برسد و اینگونه است که لینک های نوفالو هم به طور غیرمستقیم بر رتبه شما تأثیر می گذارد.

کیفیت بک لینک

بک لینک ها ابزار تاثیرگذاری در بهینه سازی رتبه سایت به حساب می آیند و همانطور که بک لینک های خوب قادر هستند سئو سایتتان را بهتر کنند در مقابل بک لینک های بد می توانند به سئو سایتتان آسیب برسانند. بک لینک با کیفیت به لینکی گفته می شود که به صورت طبیعی توسط نویسنده یا مدیر سایت به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط ایجاد شده باشد. عوامل موثر بر کیفیت بک لینک عبارتند از:

  • اعتبار دامنه و صفحه که هرچه اعتبار دامنه ای که به سایت شما لینک داده بیشتر باشد ارزش بک لینک بیشتر خواهد بود.
  • ارتباط موضوعی که لینک ها باید در سایت های دارای محتوای مرتبط باشند و اگر موضوع هر دو سایت مرتبط به هم باشند ارزش بک لینک افزایش قابل توجهی دارد.
  • محل قرارگیری که بک لینکی که در محتوا قرار داده شود ارزش آن خیلی بیشتر از زمانی است که در فوتر یا سایدبار قرار گیرد.
  • انکر تکست که متن قابل مشاهده و قابل کلیک در یک پیوند لینک است. کلمات موجود در متن یک لینک به موتورهای جستجو کمک می کنند تا موضوع فعالیت یک سایت را بهتر بشناسد.

برای ساخت بک لینک طبیعی استفاده از رپورتاژ آگهی موثرترین روش است. رپورتاژ آگهی خود نوعی بک لینک طبیعی و کلاه سفید به حساب می آید. برای تقویت برندینگ و سئوی سایت خود و دریافت بک لینک های با کیفیت می توانید از خدمات سئو۱۱ برای تدوین استراتژی رپورتاژ آگهی بهره ببرید.

تفاوت های کلیدی بک لینک و لینک سازی داخلی

حال که با تعریف هر دو مفهوم آشنا شدیم به بررسی تفاوت های اساسی این دو استراتژی لینک سازی می پردازیم. لینک سازی داخلی و خارجی هردو تاثیر به سزایی در سئوی سایت دارند اما ماهیت و کارکرد متفاوتی در استراتژی سئوی شما ایفا می کنند.

محل و دامنه مبدا و مقصد

در لینک سازی داخلی لینک پیوندی است که صفحه A وب سایت را به صفحه B همان وب سایت متصل می کند. این لینک ها فقط در یک وب سایت وجود دارند و به هیچ سایت دیگری اشاره نمی کنند و هدف اصلی این لینک ها کمک به ناوبری کاربران در سایت و تعیین سلسله مراتب موضوعی است.

در بک لینک مبدا و مقصد لینکی است که از یک وب سایت به وب سایت دیگر داده می شود و به معنی گرفتن یک پیوند از یک سایت دیگر بوده که هدف اصلی آن کسب اعتبار و اعتماد از دید گوگل می باشد زیرا بک لینک نوعی مهر تایید اعتبار محسوب می شود.

کنترل و مالکیت

در لینک سازی داخلی شما به عنوان مدیر یا نویسنده محتوا کنترل کاملی بر روی ایجاد حذف ویرایش انکر تکست و محل قرارگیری لینک های داخلی دارید و این لینک ها را می توانید به راحتی و در کمترین زمان ممکن ایجاد نمایید. برای ایجاد لینک های داخلی نیازی به هزینه کردن نیست.

در بک لینک کنترل شما بر بک لینک ها محدود بوده و بک لینک ها باید به صورت ارگانیک و طبیعی به دست آیند. اگرچه روش هایی مانند رپورتاژ آگهی یا پست مهمان برای دریافت بک لینک وجود دارد. به طور معمول قیمت خرید رپورتاژ آگهی نسبت به دریافت بک لینک بالاتر است. در روش هایی مانند رپورتاژ شما هزینه ای را به سایت میزبان پرداخت می کنید.

تاثیر بر اعتبار دامنه و صفحه

در لینک سازی داخلی لینک ها مرجعیت صفحه و رتبه صفحه (PageRank) را افزایش داده و ارزش و اعتبار صفحات پربار سایت را بین صفحات دیگر تقسیم می کنند. در لینک سازی داخلی Link Juice (اعتبار منتقل شده) در داخل همان دامنه تقسیم می شود.

در بک لینک لینک های خارجی با استفاده از اعتبار سایت های دیگر سبب بهبود سئو سایت شما می شوند و این لینک ها مستقیما بر اعتبار دامنه (DA) تأثیر گذاشته و اعتماد گوگل را جلب می کنند. Link Juice از دامنه مبدا (سایت لینک دهنده) به دامنه مقصد (سایت شما) منتقل می شود.

ماهیت و فرمت لینک

لینک سازی داخلی لینک سازی داخلی می تواند در قالب های مختلفی مانند لینک های متنی در محتوا لینک های ناوبری در منو یا لینک های تصویری انجام شود و حال در بک لینک بیشتر در قالب استفاده از انکر تکست ها و کلمات کلیدی به سایت مقصد لینک داده می شوند. رپورتاژ آگهی که یک نوع بک لینک با کیفیت است معمولا محتوایی با طول بین ۶۰۰ تا ۱۵۰۰ کلمه دارد اما بک لینک های معمولی ممکن است تنها در حاشیه سایدبار یا فوتر وب سایت ها فضای کمی برای معرفی کسب و کار بدهند.

زمان اثرگذاری و پایداری

در لینک سازی داخلی اثر لینک سازی داخلی به سرعت در اختیار خزنده های گوگل قرار گرفته و به سرعت بخشیدن به ایندکس صفحات کمک می کند و مادامی که ساختار سایت شما حفظ شود لینک های داخلی دائمی هستند.

در بک لینک متخصصان سئو بر این باور هستند که رپورتاژ آگهی در مقایسه با بک لینک تاثیر بیشتری در بهبود سئو داشته و گوگل تأثیر طولانی تری از آن دریافت می کند و بک لینک ها (مخصوصا اگر رپورتاژ نباشند) ممکن است همیشگی نبوده و برخی سایت های میزبان برای تمدید بک لینک های وب سایت هزینه اشتراک دورهای دریافت می کنند اما رپورتاژ آگهی اغلب به صورت دائمی در رسانه باقی می ماند.

ریسک و خطر جریمه

در لینک سازی داخلی اگر به صورت اصولی انجام شود (مانند عدم وجود لینک خراب یا صفحات یتیم) ریسک جریمه شدن از سوی گوگل را ندارد و تنها خطای مهم می تواند زیاد بودن بیش از حد لینک ها یا استفاده از انکر تکست غیرمرتبط باشد در حالی که بک لینک سازی از طریق روش های نادرست مانند خرید لینک زیاد لینک سازی در سایت های بی هویت یا اسپم یا استفاده از شبکه های تبادل بک لینک می تواند موجب جریمه سایت شما توسط گوگل شود. طبق قوانین گوگل در صورتی که لینک ها خریداری شده ممکن است با جریمه های گوگل مواجه گردید.

برای اطمینان از اینکه استراتژی لینک سازی خارجی شما کاملا کلاه سفید است و به صورت طبیعی پیش می رود می توانید از مشاوره تخصصی کارشناسان سئو۱۱ استفاده کنید چرا که سئو۱۱ تضمین می کند که بک لینک های دریافتی شما از اعتبار بالایی برخوردار باشند.

لینک سازی برای موفقیت در سئو

در عمل یک استراتژی سئوی موفق به هیچ عنوان نمی تواند یکی از این دو نوع لینک سازی را فدای دیگری کند. بلکه باید به گونه ای برنامه ریزی نمود که این دو مکمل یکدیگر باشند. قبل از اینکه برای ایجاد بک لینک اقدام کنید باید ابتدا از لینک سازی داخلی محتوای خود اطمینان داشته باشید و سپس برای ایجاد بک لینک اقدام نموده تا سئو وب سایت بهبود پیدا کند.

برای تضمین یک تجربه کاربری مفید باید ساختار لینک های داخلی را به گونه ای تنظیم کنید که دسترسی های بازدیدکننده شما در سایت آسان باشد. با لینک سازی داخلی به خزنده های گوگل کمک می کنید تا صفحات جدید را به سرعت ایندکس نموده و ارزش لینک را بین صفحات تقسیم نمایید. برای بهبود معماری وب سایت خود و اطمینان از پوشش دهی کامل صفحات مهم ابتدا یک استراتژی لینک سازی داخلی قوی تدوین کنید.

در حالی که لینک سازی داخلی ساختار سایت شما را تقویت می کند بک لینک ها به وب سایت شما اعتبار و قدرت می بخشند. بک لینک ها باید در سایت های دارای محتوای مرتبط بوده و حتما مهم است که این سایت ها معتبر و پربازدید و رتبه و اعتبار دامنه بالایی داشته باشند.

روش های ساخت بک لینک طبیعی عبارتند از:

  • رپورتاژ آگهی موثرترین روش برای ایجاد بک لینک طبیعی است. رپورتاژ منجر به تبلیغ برند و کالای شما در وب سایت های مختلف می شود.
  • نوشتن پست مهمان در سایت های معتبر در حوزه فعالیت شما راهی برای به دست آوردن بک لینک است.
  • با تولید و بازاریابی محتوا خوب باعث می شوید دیگران به میل خودشان به شما لینک دهند که این خود از طبیعی ترین روش ها برای دریافت بک لینک است.
  • فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی باعث پخش شدن لینک های سایت شما به صورت طبیعی می شود.

در نظر داشته باشید که خریدن تعداد زیادی بک لینک لینک سازی در وبلاگ های بی هویت و یا تبادل لینک با سایت های گوناگون راه های نادرست ساخت بک لینک هستند که می توانند سایت شما را دچار جریمه گوگل کنند.

لینک سازی داخلی و بک لینک دو روی یک سکه در استراتژی سئو هستند اما نقش های متفاوتی در موفقیت شما ایفا می کنند. لینک سازی داخلی به معنای لینک دهی درون دامنه خودتان بوده و وظیفه آن بهبود ساختار سایت تجربه کاربری و توزیع اعتبار درونی می باشد. در مقابل بک لینک لینکی است که از خارج سایت شما به آن داده می شود و نقش اصلی آن افزایش اعتبار دامنه و جلب اعتماد موتورهای جستجو خواهد بود. هر دوی این مولفه ها برای استراتژی های سئو مفید هستند و انتخاب و اولویت بندی آن ها به برنامه ریزی متخصص سئو مرتبط خواهد بود.

برای درک عمیق فرق رپورتاژ و بک لینک و تعیین استراتژی دقیق سئو سایت خود می توانید از متخصص های سئو استفاده کنید تا در زمان کوتاهی رتبه وب سایت شما ارتقا پیدا کرده و نیازهای وب سایت آنالیز و بررسی شوند.

اگر به دنبال تسلط بر هنر لینک سازی و افزایش رتبه سایت خود هستید سئو۱۱ با تیمی از متخصصان مجرب آماده است تا استراتژی های لینک سازی داخلی و خارجی شما را بهینه سازی کند. برای دریافت مشاوره تخصصی و برنامه ریزی هدفمند برای موفقیت سئو سایت خود همین امروز به سایت سئو۱۱ که یکی از بهترین مراکز سئو در اصفهان است مراجعه نمایید و اولین قدم را برای پیشی گرفتن از رقبای خود بردارید.

آیا می دانستید استراتژی لینک سازی داخلی شما به درستی تدوین شده است؟ برای آنالیز دقیق وضعیت سئوی سایت و لینک های خود به اعتماد کنید. برای اطلاع از جدیدترین روش های لینک سازی و استراتژی های نوین سئو با ما در ارتباط باشید.

 

Rate this post
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
اگه سوالی دارید بپرسید با کمال میل پاسخ خواهیم دادx