در دنیای پررقابت امروز کسب و کارها تمام تلاش خود را می کنند که در صفحه نتایج جستجو به رتبه بالاتری دست پیدا نموده سئو یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو به خصوص گوگل یکی از مهم ترین مفاهیمی است که کسب و کارها با آن دست و پنجه نرم می نمایند از این رو سئو۱۱ در این مقاله قصد دارد شما را با مفاهیم رپورتاژ آگهی یا بکلینک آشنا کند تا کاربرد هر یک را به درستی درک کنید. برای دیده شدن در نتایج جستجو و بهره مندی از مزایای آن نیاز است که محتوای مفید و ارزشمند تولید کرده تا مخاطب پاسخ سوالات خود را پیدا کند. پس از قوی شدن در حوزه سئوی داخلی و انتشار محتوای کافی نوبت به فعالیت در خارج از سایت می رسد تا قدرت سئویی افزایش یابد.
در این مرحله است که نام بک لینک و رپورتاژ آگهی به گوش می رسد که این دو روش از راهکارهای اصلی سئوی خارجی محسوب شده و متخصصان سئو برای بهینه سازی آف پیج وب سایت از آن ها کمک می گیرند. شاید بارها این سوال برای شما پیش آمده باشد که بک لینک بهتر است یا رپورتاژ آگهی؟ با اینکه مقایسه این دو اساسا کاری اشتباه است زیرا رپورتاژ نوعی بک لینک به شمار میآید اما در این مقاله جامع از سئو۱۱ ما به طور کامل فرق اساسی این دو مفهوم را شرح خواهیم داد تا بتوانید یک استراتژی لینک سازی حرفه ای و کم خطر برای سایت خود تدوین نمایید. برای تبدیل شدن به یک متخصص حرفه ای رپورتاژ و بک لینک تا پایان این مقاله با سئو۱۱ همراه باشید.
بک لینک چیست؟
بک لینک که از آن با نام های لینک ورودی یا لینک دریافتی نیز یاد می شود بار اول توسط لری پیچ کاشف گوگل اختراع شد. او معتقد بود هر سایتی که سایت های دیگر به آن لینک داده اند و آن را معرفی کرده اند از اعتبار بالایی برخوردار است. بک لینک در حقیقت فرآیند لینک سازی خارجی است به گونه ای که سایت های دیگر لینک سایت شما را در محتوای خود به کار برده تا مخاطبان با کلیک بر روی آن وارد سایت شما شوند.
بک لینک به ویژه برای سئو بسیار با ارزش است زیرا به عنوان رأی اعتماد از یک سایت به سایت دیگر شناخته می شود. بک لینک ها به موتورهای جستجو این علامت را می دهند که دیگران به مطالب سایت شما اعتبار داده اند و اگر سایت های زیادی به یک صفحه یا وب سایت لینک دهند موتورهای جستجو نتیجه می گیرند که محتوای آن ارزش پیوند دادن را داشته و در نتیجه ارزش جستجو در صفحات نتایج گوگل را نیز پیدا می کند. بنابراین بک لینک ها تاثیر مثبتی بر موقعیت رتبه سایت در جستجو خواهند داشت.
دریافت بک لینک کار ساده ای به نظر می رسد اما برای انجام آن باید موارد زیادی را در نظر گرفت. نکته مهم این است که بک لینک تنها در صورتی اصولی و طبیعی است که سایت ها به صورت خودجوش و بدون رد و بدل پولی و به دلیل غنی بودن و کامل بودن محتوای سایت شما آن را معرفی کنند. گوگل اعلام کرده که اگر متوجه خرید لینک شود این کار دارای جریمه است و می تواند باعث افت رتبه یا حتی پنالتی شدن سایت شما گردد.
انواع بک لینک
بک لینک ها دو دسته کلی دارند که بقیه مدل هایی که در محافل سئو کاران شنیده می شود صرفا مکان قرارگیری این لینک ها هستند. اگر بک لینک از نوع فالو باشد شما اجازه افزایش اعتبار را به گوگل می دهید و از آن می خواهید تا کاربران سایت هدف را دنبال کنند. این نوع از بک لینک به افزایش رتبه سایت سرعت زیادی می بخشد. بک لینک نو فالو که اجازه انتقال اعتبار را کاملا به عهده گوگل می سپارد ولی لینک نو فالو فاقد رتبه و اعتبار مستقیم می باشد.
اگر قصد لینک سازی برای سایت خود را دارید باید بدانید این کار جزوی از مهارت سئو کلاه خاکستری محسوب شده و برای طبیعی جلوه کردن این عمل باید ترکیبی از بک لینک های فالو و نو فالو دریافت کنید.
روش های رایج لینک سازی
بک لینک ها می توانند بسیار موثر بوده و باعث بهبود وضعیت سایت شما شوند اما گاهی اوقات نیز می توانند اثری بسیار مخربی در رتبه و اعتماد گوگل نسبت به سایت شما داشته باشند.
- خرید لینک در ساید بار و فوتر یکی از اصلی ترین روش های لینک سازی است که موقتی می باشد و معمولا برای ۳ یا ۶ ماه در ساید بار سایت هدف نشان داده می شوند و بعد از اتمام زمان انتقال اعتبار به طور ناگهانی قطع خواهد شد. این روش برای سایت های تازه تاسیس معایب زیادی داشته و می تواند منجر به اسپم شدن شود.
- ساخت پروفایل فعالیت در شبکه اجتماعی و کامنت گذاری یک ترکیب برنده است و لینک سازی در کامنت ها و شبکات اجتماعی و پروفایل سایت ها می تواند به سرعت رتبه شما را افزایش دهد.
رپورتاژ آگهی چیست؟
حالا به مهم ترین بخش این مقاله یعنی رپورتاژ آگهی می رسیم. رپورتاژ آگهی که در زبان انگلیسی به ادورتوریال معروف است یک متن خبری یا مقاله بوده که به طور غیر مستقیم به معرفی محصولات یا خدمات وب سایت شما می پردازد. رپورتاژ آگهی در اصل یک نوشته کامل و دقیق از کسب و کار و جزئیات محصول می باشد و محتوایی است که کسب و کار شما را در سایت های پربازدید منتشر کرده و نحوه نگارش و طراحی آن شبیه اخبار داستان ها یا مقاله ها خواهد بود. رپورتاژ آگهی در چهارچوب یک گزارش یا مقاله در یک رسانه دیگری به صورتی که مخاطب اطلاعات آن را واقعی بداند و از سفارشی بودن آن بی خبر باشد منتشر می شود.
رپورتاژهای آگهی عمدتا به صورت خبر یا گزارش تهیه و به صورت غیر مستقیم به تبلیغات می پردازند. رپورتاژ آگهی یکی از ابزارهای فعال در دیجیتال مارکتینگ در بخش های سئو و بک لینک برندینگ و روابط عمومی است و بررسی ها نشان می دهد که ۸۰ درصد موارد تولید و انتشار رپورتاژ آگهی به خاطر سئو و بک لینک بوده و این روش علاوه بر بهبود وضعیت سئوی سایت شما می تواند مخاطبان هدف زیادی را هم برای شما جذب کند.
رپورتاژ به عنوان یک ابزار برای معرفی برند و افزایش اعتبار کسب و کار شما عمل می نماید. اگر به دنبال یک استراتژی حرفه ای سئو خارجی برای افزایش برندینگ خود هستید سئو۱۱ با به کارگیری بهترین سئوکاران اصفهان بهترین پکیج رپورتاژ آگهی را متناسب با کسب و کار شما ارائه می دهد.
مزایای رپورتاژ آگهی
- رپورتاژها معمولا دائمی هستند یعنی شما می توانید با یک بار لینک سازی در آن سایت تا همیشه از طرف آن سایت اعتبار و ترافیک دریافت کنید.
- این نوع از لینک سازی جزو کم خطرترین و نتیجه بخش ترین روش های لینک سازی بوده که در امتداد قواعد گوگل است و دیگر مسائلی همچون سئوی منفی وجود ندارد.
- رپورتاژ آگهی به صاحب کسب و کار امکان معرفی کامل محصول خودش را خواهد داد و شما می توانید در این روش هر اطلاعاتی که دوست دارید را به مخاطب خود ارائه دهید.
- از آنجایی که در روش رپورتاژ نویسی شما می توانید با مخاطب خودتان صحبت کنید تاثیرگذاری این روش بسیار بیشتر از بک لینک بوده و تاثیرگذاری اصولی بر مخاطب می تواند در کمترین زمان موفقیت را برای صاحب کسب و کار تضمین کند.
- رپورتاژ یک روش پایدار برای جذب ترافیک طبیعی است.
رپورتاژ و بک لینک در کنار هم
رپورتاژ آگهی یعنی شما در بخش وبلاگ سایت های دیگر مقاله یا توضیحات محصول خود را منتشر و در محتوای آن با انکر تکست های مورد نظر به سایت خود بک لینک دهید. در این متن یا مقاله می توان بک لینک هایی قرارداد که به سایت شما اشاره کند. معمولا این رپورتاژها می تواند شامل ۳ تا ۵ بک لینک فالو بوده و لینکی که درون نوشته رپورتاژ قرار می گیرد باعث انتقال مخاطب به سایت اصلی خواهد شد بنابراین می توان گفت که بک لینک بر روی رپورتاژ تاثیر گذاشته و همین موضوع منجر به رشد برند مدنظر شما خواهد شد.
تفاوت رپورتاژ آگهی و بک لینک
با اینکه رپورتاژ آگهی خود می تواند حاوی بک لینک باشد این دو روش تبلیغاتی خارجی تفاوت های مهمی با یکدیگر دارند.
| ویژگی | رپورتاژ آگهی | بک لینک |
| نوع محتوا | محتوای طولانی اطلاعاتی و جامع (مقاله یا گزارش خبری | لینک ساده یا محتوای کوتاه (متنی تصویری یا بنری) |
| ماندگاری لینک | دائمی | می تواند موقتی باشد و نیاز به تمدید دوره ای دارد |
| هدف اصلی | برندینگ و معرفی کامل به همراه بهبود سئو | صرفا بهبود رتبه و اعتبار دامنه |
| هزینه | معمولا گران تر است به دلیل محتوا و فضای اختصاصی | نسبتا ارزان تر بوده مخصوصا برای لینک های سایدبار یا کامنت |
| ریسک جریمه | کم (اگر سایت معتبر باشد) | بالاتر (مخصوصا در خرید انبوه یا لینک سازی غیرطبیعی) |
| فضای صحبت | اجازه صحبت کامل و معرفی عمیق محصول را می دهد | هیچ فضایی برای صحبت ندارد و تنها یک یا چند کلمه است |
تفاوت در ماندگاری و هزینه
مهم ترین تفاوت رپورتاژ و بک لینک زمان و هزینه است که بک لینک ها اغلب برای مدت زمان کوتاه یا نهایتا یک سال کاربرد دارند. برخی از وب سایت ها به صورت دوره ای برای تمدید انتشار بک لینک های شما هزینه دریافت می کنند اما در رپورتاژ آگهی شما با یک بار پرداخت هزینه و خرید رپورتاژ دیگر نیاز به تمدید آن ندارید و تا زمان وجود سایت مقصد رپورتاژ آگهی شما نیز وجود خواهد داشت.
همچنین هزینه نوشتن رپورتاژ و هزینه همکاری با یک سایت عالی برای انتشار آن بسیار بیشتر از هزینه قرار دادن یک بک لینک در سایت است. رپورتاژ به شما علاوه بر لینک فضای محتوایی و برندینگ هم ارائه می دهد.
تفاوت در ریسک و آسیب پذیری
بک لینک ها می توانند اثری بسیار مخرب در رتبه سایت شما داشته باشند. اگر سایت اصلی شما قدرتمند نباشد و یا اگر تعداد بک لینک های شما بیش از حد مجاز باشد شما توسط گوگل جریمه خواهید شد. بک لینک زیاد یک فاجعه کامل بوده و در طولانی مدت باعث سئوی منفی برای سایت شما می شود و هرگز نباید از آن استفاده کنید. اگر فرآیند بک لینک به صورت عمدی و ربات گونه باشد به احتمال زیاد از سوی گوگل اسپم خواهید شد.
در نقطه مقابل رپورتاژ آگهی جزو کم خطرترین روش های لینک سازی است. ریسک پنالتی در بک لینک های خریداری شده یا غیر طبیعی بالاتر است در حالی که انتشار رپورتاژ در سایت معتبر ایمن تر خواهد بود.
رپورتاژ بهتر است یا بک لینک؟
پاسخ به این سوال که بک لینک بهتر است یا رپورتاژ بستگی به استراتژی شما و اهداف کسب و کارتان دارد. اگر به دنبال ایجاد اعتماد و افزایش آگاهی از برند هستید رپورتاژ آگهی گزینه بهتری است زیرا رپورتاژ به دلیل طبیعی بودن لینک و ارزش برندینگ در بلندمدت مؤثرتر می باشد. اما اگر می خواهید سریع تر اعتبار دامنه بگیرید یا کمپین کوتاه مدت دارید و یا می خواهید سریع تر به رتبه های بالاتر در گوگل دست پیدا کنید بک لینک می تواند موثرتر باشد.
بسیاری از متخصصان سئو این دو را با هم مقایسه نمی کنند زیرا رپورتاژ آگهی خود نوعی بک لینک می باشد. اگر برند شما یک کسب و کار گسترده است که نمی توان آن را در چند کلمه تبلیغ کرد باید برای تبلیغ آن از رپورتاژ نویسی استفاده کنید که در این حالت رپورتاژ آگهی باید بالاترین کیفیت را داشته باشد و بتواند بیشترین موفقیت را برای شما بیافریند. به صورت کلی با توجه به نتایجی که کسب و کارها کسب کرده اند رپورتاژ آگهی تاثیر بیشتری در سئوی خارجی و بهبود رتبه سایت شما دارد اما در نهایت مهم این است که چه استراتژی را در پیش گرفته باشید.
سئو خارجی تنها به خرید یک دوره بک لینک یا انتشار چند رپورتاژ آگهی خلاصه نمی شود و شما باید با داشتن یک دید بلند مدت از ترکیب کمپین های رپورتاژ آگهی و استراتژی های متنوع لینک سازی قدم در مسیر سئو خارجی بگذارید. استفاده ترکیبی از رپورتاژ برای لینک سازی ایمن و بک لینک های هدفمند برای تقویت سریع بهترین استراتژی سئو می باشد.
روال کلی اکثر متخصصان سئو اینگونه است که برای شروع پلن آف پیج با چند رپورتاژ با کیفیت شروع می کنند و سپس به ساخت بک لینک می پردازند و اگر فرآیند بک لینک و دریافت لینک خارجی را یک تیم متخصص و آگاه برعهده بگیرند بدون شک پربازده ترین و کارآمدترین روش سئو متد بک لینک و لینک سازی خارجی خواهد بود. رپورتاژ و تولید محتوا نیز آسان ترین شکل دریافت لینک طبیعی است. سئو۱۱ با تیم مجرب خود به شما کمک خواهد کرد تا بهترین استراتژی ترکیبی از رپورتاژ آگهی و بک لینک هدفمند را تدوین و اجرا نموده و رقبای خود را پشت سر بگذارید.
افزایش کیفیت رپورتاژ و بک لینک
برای خرید بک لینک و رپورتاژ آگهی لازم است که نکات مهمی را به خاطر بسپارید.
- محتوای رپورتاژ شما نباید حالت تبلیغاتی بگیرد و باید مخاطب را به دنبال خود بکشاند بهتر است دغدغه یا مشکلی از مخاطبان هدف خود را به عنوان موضوع رپورتاژ انتخاب کنید. رعایت اصول نوشتاری و انسجام برای متن و حفظ قوانین سئو برای بالا بردن جایگاه رپورتاژ یک امر واجب است.
- برای انتشار رپورتاژ باید سایت معتبر مرتبط با حوزه کاری و دارای ترافیک واقعی انتخاب شود. سایتی را انتخاب کنید که دارای اعتبار دامنه قوی باشد.
- باید از تعداد لینک های زیاد پرهیز کنید. موتورهای جستجو نسبت به لینک ها حساس هستند و بک لینک ها هنگامی جوابگو هستند که ۴ الی ۵ عدد در یک مقاله باشند و الا بیش از این تعداد ربات های موتورهای جستجو را مشکوک می نمایند.
- کلمات استفاده شده در بک لینک و رپورتاژ از اهمیت بالایی برخوردار هستند. این کلمات باید بسیار کامل باشند و مخاطب را درگیر خود کنند که او دوست داشته باشد از سایت اصلی دیدن کند. لینک هایی که در متن اصلی مقاله رپورتاژ و با انکر تکست طبیعی قرار می گیرند بیشترین ارزش را دارند.
- حتما بک لینک ها و رپورتاژهای رقبا را آنالیز نمایید. شما می توانید با بررسی رقبای خود بفهمید که آن ها چگونه عمل کرده اند. برای مثال اگر اختلاف زیادی بین تعداد سایت های لینک دهنده (referring domain) و تعداد صفحاتی که لینک داده اند (referring page) باشد یعنی رقیب شما از تعداد زیادی بک لینک استفاده کرده است.
چگونه کیفیت رپورتاژ نویسی را بالا ببریم؟
برای رپورتاژ آگهی موارد متعددی وجود دارد که رعایت آن ها می تواند متن را قوی تر کند. استفاده از عکس و ویدئو در قسمت هایی از متن که مناسب تر است می تواند ظاهر رپورتاژ شما را شکیل تر کند و همچنین توصیه می شود تمام متن با هدف اصلی یک ارتباط معنایی ویژه داشته و از سخنان پراکنده در رپورتاژ استفاده نشود.
بک لینک و رپورتاژ آگهی دو بخش اساسی استراتژی سئوی خارجی وب سایت هستند و بدون آن بخش سئوی آف پیج بی معنا خواهد بود. بک لینک های معتبر مثل بکلینک ویکیپدیا یک رای اعتماد سریع از سایت های دیگر هستند که اگر به صورت کنترل شده و طبیعی استفاده شوند باعث تقویت سریع رتبه دامنه خواهند شد اما دائمی نیستند و ریسک جریمه بالاتری دارند. در مقابل رپورتاژ آگهی یک محتوای خبری یا مقاله کامل است که لینک های دائمی فالو می دهد و برای برندینگ معرفی عمیق محصول و لینک سازی ایمن در بلند مدت بسیار موثر بوده و ریسک کمتری دارد.
انتخاب بهترین روش به ویژگی های کسب و کار شما بستگی دارد.
در یک استراتژی سئو حرفه ای استفاده ترکیبی و بهینه از هر دو روش برای رشد وب سایت شما در فضای وب و دیده شدن توسط مخاطب هدف ضروری است. اگر در این مسیر پر پیچ و خم به دنبال مشاوره ای حرفه ای و تخصصی هستید تا بهترین کمپین رپورتاژ و بک لینک را برای سایت خود اجرا کنید کافیست همین حالا با متخصصان سئو۱۱ تماس گرفته و از مشاوره رایگان بهره مند شوید چرا که سئو۱۱ مسیر موفقیت شما در گوگل است.

