ویکی‌پدیا

ویکی‌پدیا چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال که ویکی‌پدیا چیست؟ پاسخ دهیم باید گفت ویکی پدیا نمونه ای از همکاری گسترده غیرانتفاعی است. هدف ویکی‌پدیا ارائه اطلاعات منتشرنشده نیست، بنابراین تنها بر اساس منابع ثانویه باکیفیت، دانش از قبل تثبیت‌شده و شناخته‌شده را افشا می‌کند.

ویکی‌پدیا یک دایره المعارف جهانی و چند زبانه است که توسط جیمی ولز و لری سانگر در ۱۵ ژانویه ۲۰۰۱ ایجاد شد. این وبسایت کاملا رایگان است، و همه آزادند که آن را دوباره بازنویسی کنند. این نرم افزار که به عنوان یک ویکی در وب سایت wikipedia.org با استفاده از نرم افزار MediaWiki مدیریت می شود، به همه کاربران اینترنت اجازه می دهد مقالاتی را بنویسند و اصلاح کنند، که به آن عنوان دایره المعارف مشارکتی داده است. تنها در عرض چند سال، به جامع ترین و مورد مشورت ترین دایره المعارف جهان تبدیل شده است.

در مارس ۲۰۰۰، جیمی ولز در چارچوب فعالیت‌های شرکت بومیس، که سهامدار عمده آن بود، دانشنامه‌ای به نام نوپدیا را به صورت آنلاین منتشر کرد که محتوای آن تحت مجوز محتوای باز نوپدیا قرار گرفت که به بومیس اجازه می‌داد تا همچنان به عنوان «نوپدیا» باقی بماند. لری سنگر به عنوان سردبیر توسط این شرکت استخدام شد. همانطور که Nupedia با یک کمیته علمی کار می کند، افزایش تعداد مقالات بسیار کند است. در ۲ ژانویه ۲۰۰۱، لری سنگر با برنامه نویس بن کویتز که مفهوم ویکی را برای او توضیح می دهد، بحث می کند. با توجه به ناامیدی ناشی از پیشرفت آهسته Nupedia، لری سانگر به جیمی ولز پیشنهاد می‌کند تا ویکی تحت مجوز عمومی ایجاد کند تا سرعت توسعه مقالات را افزایش دهد، که منجر به راه‌اندازی رسمی ویکی‌پدیا در ۱۵ ژانویه می‌شود.

سازمان غیرانتفاعی آمریکایی بنیاد ویکی‌مدیا مستقر در سانفرانسیسکو، حافظ علامت تجاری ویکی‌پدیا است. هزینه میزبانی وب دایره المعارف را تامین می کند. انگلیسی اولین زبان مورد استفاده بود و ویکی‌پدیا به زبان انگلیسی در پایان سال ۲۰۲۲ بیش از شش و نیم میلیون مقاله داشت. ویکی‌پدیای فرانسوی تقریباً دو و نیم میلیون مقاله در همان سال داشت. در ویکی‌پدیا به بیش از ۳۰۰ زبان، در ظاهری متحد، اما با تنوع زیاد محتوا وجود دارد.

این مطلب در حال تکمیل شدن است با سئو لرن همراه باشید

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید
سعید
1 سال قبل

عالی

1
0
اگه سوالی دارید بپرسید با کمال میل پاسخ خواهیم دادx