الگوریتم کبوتر گوگل چیست ؟

الگوریتم کبوتر

الگوریتم کبوتر گوگل به بهبود نتایج جستجو بر اساس موقعیت مکانی کاربر کمک می‌کند. موتور جستجوی گوگل با توجه به متفاوت بودن موقعیت جغرافیایی کاربران سعی می‌کند بهترین و کاربردی ترین نتیجه را به کاربران نمایش دهد. این الگوریتم با نام Pigeon شناخته می‌شود. 

قبل از معرفی الگوریتم کبوتر محتواهایی که گوگل به آنها توجه می‌کرد و طبق آن‌ها نتایج‌را دسته بندی می‌کرد فقط مواردی مثل متن، تصویر و صدا و … بود و جای محتوا براساس موقعیت مکانی خالی بود برای همین گوگل الگوریتم کبوتر رو معرفی کرد تا نتایج بهتری به کاربر نشان داده شود.

گوگل پس از ثبت الگوریتم Page Rank ، هیچ الگوریتم دیگری را به عنوان اختراع خود ثبت نکرده بود. کبوتر نام دومین الگوریتمی است که گوگل به عنوان اختراع، آن را ثبت کرده است. این الگوریتم بر یافتن نتایج محلی و افزایش سرعت پاسخ دهی گوگل به پرس و جوهای کاربران تمرکز دارد.

الگوریتم کبوتر گوگل برای بهینه‌سازی نتایج جستجوی محلی در گوگل در سال ۲۰۱۴ در کشور آمریکا و سپس در سایر سایت‌های انگلیسی زبان همچون استرالیا، کانادا و انگلستان اجرا شد.

 الگوریتم کبوتر در اصل برای جستجوهای مکانی استفاده می‌شود و تمرکز روی نتایج مرتبط با مکان (Location)  و سئو محلی است. در واقع این الگوریتم جهت ارائه نتایج جستجوی دقیق تر و مرتبط از طرف گوگل برای بهینه‌سازی سئو محلی به کار گرفته شد و توانست به بهبود فاکتورهایی از جمله فاصله و مکان کمک کند.

در یک تعریف ساده میتوان گفت : الگوریتم کبوتر عبارت جستجو شده توسط کاربر را بررسی میکند و اگر این عبارت به یک موقعیت مکانی یا کسب و کار محلی اشاره داشته باشد نزدیکترین و بهترین پیشنهادات را در اختیار او قرار میدهد.

همانطور که گفتیم الگوریتم کبوتر بر روی جستجوی محلی (سئو محلی) تمرکز دارد و هدف آن بهبود نتایج جستجو بر اساس موقعیت مکانی کاربر می باشد. رعایت اصول الگوریتم کبوتر برای کسب و کارهای مکان محور همچون رستوران ها، مطب های پزشکی، باشگاه های ورزشی، و… بسیار مهم است و موجب شناخته شده آن کسب و کار در گوگل می شود.

الگوریتم کبوتر فرصتی بی نظیر به کسب و کار های کوچکتر داده تا بتوانند برای مشتریان بالقوه ی اطراف محل کسب خود با قول های بزرگ حوزه اینترنت رقابت کنند.

چراکه زمانی‌که عبارت جستجو شده به یک موقعیت مکانی یا یک کسب و کار محلی اشاره دارد، فاکتورهایی مانند فاصله مکانی، ساعت کاری و سهولت دسترسی حتی از میزان اعتبار سایت یا محتوای قرار گرفته در آن مهم‌تر خواهند بود.

در اصل اجرای این الگوریتم توسط گوگل باعث شده که نتایج جستجوی محلی بر روی مواردی که به موقعیت فعلی کاربر نزدیک‌تر هستند، متمرکز گردد.

اگر دقت کرده باشید وقتی عبارتی مثل کتابخونه نزدیک میرداماد را سرچ می‌کنید، نتیجه‌هایی که گوگل به کاربر نشون میدهد در صفحات اول متناسب با موقعیت مکانی و محلی فرد است و پشت پرده این نتیجه‌های خوب و ارزشمند الگوریتم کبوتر است.

دلیل‌ نام گذاری این الگوریتم به اسم کبوتر 

کبوتر‌ها می‌تونند جزئیات‌ رو بدون در نظر گرفتن جهت گیری فضایی به دقت بررسی کنند؛ این همان ویژگی است که باعث شده موتور جستجوی گوگل در بین هزاران سایتِ ایندکس شده سایت‌های مرتبط و مطلوب را پیدا کند و همان نتایجی را به کاربر نشان بدهد که انتظار دارد و نتایج غیر مفید را حذف کند.

الگوریتم کبوتر گوگل، دشمن سئوی تضمینی

این روزها گوگل به دنبال این است که برای هر کاربر نتایج جستجوی منحصر به فردی را با توجه به موقعیت مکانی‌ او نمایش دهد. همچنین با استفاده از اطلاعاتی که از اکانت گوگل شما به دست می‌آورد، سایت‌های مناسب شما را با اولویت‌های بالاتر نشان می دهد.

طبق این الگوریتم نتایج جستجوی فردی در تهران متفاوت از نتایج جستجوی فردی ا‌ست که همان عبارت را در شهر دیگری مثل رشت سرچ می‌کند. بنابراین با توجه به وابسته بودن سرچ‌های گوگل به متغیر مکان، عبارت سئو تضمینی کاملا بی‌معنی ا‌ست.

جستجوگر محلی  (Local Searcher)کیست؟

در بسیاری موارد عبارتی که کاربر جستجو کرده است به یک کسب و کار محلی اشاره دارد. بعنوان مثال کسی که عبارتی مانند “رستوران سنتی” را جستجو می‌کند از نظر گوگل به دنبال نزدیک‌ترین و بهترین رستوران با این ویژگی در نتایج جستجو است و در عمل یک جستجوی محلی انجام داده است.

سئو محلی یا Local Seo چیست؟

سئوی محلی به طور کلی فرآیندی است که به جست و جوگران محلی کمک می‌کند تا راحت‌تر شما را در سرچ‌های گوگل پیدا کنند. گوگل در این الگوریتم به دنبال این است که کاربران بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به مقصد خود برسند.

چگونه سئو محلی را انجام دهم؟

این روزها به هر طرف سرک بکشید، صحبت داغ سئو سر زبان‌هاست. من یاد شنبه بازار سبزی فروشان می‌افتم یک نفر فریاد می‌زند، ما ارزان‌تر می‌فروشیم، دیگری می‌گوید کیفیت ما حرف اول را می زند، آن دیگری می گوید می‌توانی هر جور دلت می‌خواهد سوا کنی.خلاصه هرکس یک طور می‌خواهد متقاعدمان کند که خدمات بهتری ارائه می‌کند. چند سال است که سئو در بازار دیجیتال مارکتینگ هم داستانی مشابه دارد. و اما یکی از غرفه‌های کوچک، کم هزینه و دوست داشتنی بازار مارکتینگ لوکال سئو یا سئوی محلی است.

گوگل یکی از اهدافش در پی این الگوریتم موقعیت‌محور بودن نتایج عنوان کرده است تا بتواند نتایج‌را براساس محل و یا منطقه برای کاربر رتبه‌بندی و لیست کند. این کار باعث شد که کسب و کارهای محلی دست به کار شوند و سئوی محلی سایت خود رو بهتر کنند تا بتونند مشتریان خودشان را راحت‌تر و بهتر پیدا کنند.

فاکتورهای زیادی وجود دارد که باعث کسب جایگاه بهتر در جستجوی محلی خواهند شد ولی مهمترین عوامل موفقیت در سئو محلی موارد زیر هستند، با سئو لرن همراه باشید:

 ثبت کردن سایت در نقشه گوگل

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای نمایش براساس موقعیت این است که گوگل درک درستی از موقعیت فیزیکی کسب و کار داشته باشد و برای این کار باید کسب و کار خود را در گوگل مپ ثبت کرده باشیم.

با کمک ابزار Google My Business، شما می‌توانید به راحتی کسب و کار خود را به صورت رایگان در گوگل فهرست کنید. این ابزار رایگان گوگل به شما اجازه می‌دهد، اطلاعاتی مانند آدرس، شماره تلفن، آدرس وب سایت، ساعات کاری و تصاویری از محیط کسب و کار خود را در نتایج جستجو به کاربران نمایش دهید. اما متاسفانه در ایران به دلیل تحریم امکان استفاده از این ابزار وجود ندارد. ما به جای این ابزار گوگل مپ را به شما پیشنهاد می‌دهیم که امکانات مشابهی با google my business را ارائه می‌دهد.

برای ثبت لوکیشن کسب و کار خود در گوکل مپ نیاز به ساختن یک  حساب کاربری در این اپلیکیشن هستید. گوگل به افراد فعال در گوگل محلی از یک تا ده اعتبار میدهد و درجی سختی افزایش اعتبار بصورت تصاعدی در لول های بالاتر بیشتر می‌شود.

برای اینکه بتوانید کسب و کار خود را در گوکل مپ ثبت کنید باید یک حساب با اعتبار بالا داشته باشید که این امر با انجام همیاری به منظور بهبود نمایش نقشه ممکن است. همچنین میتوانید ثبت لوکیشن در گوگل مپ را به مجموعه ی سئو لرن بسپارید که با داشتن اکانت راهنمای محلی گوگل ( Local Guide ) سطح ۸  تقریبا امکان ثبت هر نوع لویشن را با بهترین قیمت فراهم کرده است.

نظرات محلی Local Reviews

نظرات کاربران به خصوص کاربران محلی تاثیر مستقیمی بر روی رنک سایت شما دارند و یکی از مهم‌ترین فاکتورهای برای سئوی محلی هستند. بنابرین توجه ویژه‌ای به این بخش داشته باشید. اما دقت کنید که نظرات کاربران شما تنها به نظرات آنها در وبسایت شما محدود نمی‌شود. شما باید مدام بگردید و پلتفرم‌های مختلفی که کاربران زیادی با آنها درگیر هستند را پبدا کنید، کسب و کار خود را معرفی کنید و پیوسته از مشتریان خود بخواهید که نظراتشان را در مورد کسب و کار شما بنویسند.

 درج کردن نام و آدرس کسب‌کار در صفحات با تگ مناسب

ربات‌های گوگل می‌توانند شماره تلفن و ادرس‌ را از محتوای دیگر تشخیص بدهند. به همین علت بهتر است که داخل فوتر که معمولا در همه‌ی صفحه‌ها ثابت است این اطلاعات ‌را ثبت کنیم تا طبق الگوریتم کبوتر شناسایی و در نتایج لیست شود. همچنین اگر این ادرس و تلفن برابر با چیزی که داخل نقشه گوگل ثبت شده باشد شانس خیلی بهتری برای رتبه‌بندی خواهیم داشت. 

سعی کنید در تگ عنوانT، تگ H1 و url لندینگ پیج‌های خود نام شهر و محله‌تان را به کلمات کلیدی مرتبط خود اضافه کنید.

در محتوای صفحۀ لندینگ پیج و تگ آلت تصاویر خود از شهر و محله را به کلمات کلیدی خود اضافه کنید.

همچنین استفاده از کلیدواژه های محلی، هاست لوکیشن ایران و دامنه با پسوند .ir می تواند مفید باشد.

 ثبت سایت در وب‌سایت‌های دایرکتوری

دایرکتوری‌ها منابعی هستند که یک کسب و کارو به تفکیک شهر و منطقه نشان میدهند و به همین دلیل کمک بزرگی به گوگل بابت دسته بندی سئو محلی سایت شما خواهند کرد.

استفاده از میکروفرمت Schema.org

اسکیما (Schema) مجموعه‎ای تشکیل شده از اطلاعات کوچک (microdata) است. هنگامی که میکرودیتاها را به سایت خود اضافه می‌کنید، انگار که یک توضیح اضافه‌تر و جامع‌تر به سایت خود اضافه کرده‌اید که گوگل هم در نتایج جست و جو این توضیحات اضافه را به کاربران نمایش می‌دهد. معمولا این را به عنوان ریچ اسنیپت می‌شناسیم.

منبع : https://seolern.ir

۴.۷/۵ - (۳ امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
اگه سوالی دارید بپرسید با کمال میل پاسخ خواهیم دادx